OnlineMarketers

Hvad er SEO?

Hvad er SEO 2023

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, der direkte oversat til dansk betyder søgemaskineoptimering. Den enkle forklaring på seo optimering, er processen bag, at øge hjemmesidens synlighed på søgemaskinerne fra eksempelvis Google, Yahoo eller Bing. 

Med en seo optimeret hjemmeside, er det muligt, at få mere relevante trafik og opnå større digital synlighed. Brugere der ankommer fra søgemaskinerne, kaldes også mere populært for organisk trafik.

Den primære forskel på annoncering og søgemaskineoptimering, er ved søgemaskineoptimering betaler du ikke, hver gang nogle ser eller besøger hjemmeside. 

Hvorfor er SEO vigtigt

  • Ifølge Google udgør organisk trafik over 53 % af den samlede trafik på internettet.
  • Der foretages mere end 2.5 millioner søgninger hvert minut.
  • 93 % af det samlede antal søgninger foregår på Googles søgemaskine.
  • Brugere foretrækker organisk søgeresultater over 90 % af tiden.
  • Over 15 % af alle søgninger ender med salg.
  • Top 5 søgeresultater på Googles søgemaskine modtager 70 % af alle klik.
  • Over 85 % af alle mennesker, der ejer en smartphone, søger på Google.

Hvordan virker en søgemaskineoptimering?

Søgemaskiner som Google, Yahoo eller Bing, sender hele tiden små robotter – også kaldet “bots” eller “crawlers”. Disse små robotter har til opgave, at undersøge og indeksere alle hjemmesider på internettet. 

Når søgemaskinerne analyserer de forskellige hjemmesider, navigerer og læser de hjemmesiderne, som var de ganske almindelig brugere og gemmer herefter informationen i deres indeks. 

Det er fra dette bibliotek eller indeks, at søgemaskinerne vil forsøge, at identificere hvad hjemmesiden handler om, hvilken målgruppe den henvender sig til, hvor troværdig er hjemmesiden og hvilke søgninger der kunne være relevante for hjemmesiden. 

Ved en ny hjemmeside eller ny webshop, vil der ofte gå minimum 14 dage, før eventuelle ændringer registreres og kan findes på søgemaskinen. Modsat bliver sider med en en høj troværdighed, ofte indekseret op til flere gange dagligt. 

Efter en hjemmeside er indekseret og tilføjet til søgemaskinens bibliotek, bruger søgemaskinerne deres algoritmer til, at bestemme hvilken placering siden egentblig bør have.

Søgemaskinens algoritmer består af, at udføre en lang række test til, at fastslå hvor troværdig hjemmesiden er. Nogle af de elementer, er hastigheden på hjemmesiden, alderen på hjemmesiden, brugervenligheden, koden bag, tilgangen til navigation, værdien af indholdet, billeder, links, struktur og meget andet.   

I gamle dage var søgemaskinerne langt mere simple, og læste kun seo tekstindholdet på siden. Ved at udnytte forskellige black hat seo teknikker, kunne folk ofte manipulere de forskellige søgemaskiner til, at opnå en bedre placering. 

Ved seo handler det ikke længere om  bare, at overholde et par simple retningslinjer udstukket af Google. Men er i dag blevet en hel videnskab, at udføre en effektiv SEO optimering. 

Den bedste tilgang til optimering af hjemmesidens indhold, er i dag ved altid, at holde fokus på, at levere den bedst mulige oplevelse for dine besøgende.

En af de bedste metoder til, at sørge for en god oplevelse for dine brugere, er brugen af  relevant og værdifuldt indhold.

Google er med afstand, den største kilde til organisk trafik på internettet. Ifølge de seneste studer, modtager Google over 93%, af den samlede trafik. Hvor de resterende 7%, kommer fra andre søgemaskiner som Bing og Yahoo. 

Fakta: Organisk trafik udgør over 53% af den samlede trafik og er dermed den største kilde til trafik på internettet. Organisk trafik har et primært formål, at levere det bedst mulige svar til brugeren hurtigst muligt. 

Modsat betalte annoncer, er det ikke muligt at betale sig fra en topplacering på de organiske søgeresultater. Det kræver derfor ofte en dedikeret SEO ekspert, at opnå en af de værdifulde topplaceringer.

Hvorfor er SEO vigtigt i en effektiv marketing strategi?

SEO er en effektiv marketing strategi

Siden vi første gang har benyttet søgemaskinerne, har der fundet flere milliarder af søgninger sted. Organisk trafik er i dag med afstand den største og ofte mest værdifulde kilde til trafik på internettet. En af de største fordele ved organisk trafik kan findes i Googles egne data.

Med en topplacering på de organiske søgeresultater øges chancen med mere end 26 % for, at brugeren klikker sig ind på vores hjemmeside eller webshop. En af de bedste metoder til at opnå fantastiske resultater på bundlinjen i enhver virksomhed er at holde fokus og investere i større synlighed på søgemaskinerne.

Med tiden har søgemaskinernes algoritmer udviklet og tilpasset sig formålet om at levere det bedst mulige svar på vores forespørgsel hurtigst muligt. Et godt eksempel på en af ændringerne er den metode, hvorpå Google præsenterer nogle af de organiske søgeresultater.

I dag møder vi eksempelvis de fremhævede links også kaldet snippets, der indeholder basale informationer sammen med dit link ovenover den traditionelle 1 plads på Google.

Et andet eksempel kunne være den lille FAQ-sektion, der kan besvare vores spørgsmål hurtigt uden at klikke sig videre. Dette er et par eksempler på nogle af de mange ændringer, som Google har foretaget med det formål at levere en bedre brugeroplevelse til glæde for os alle sammen.

Ifølge alle data, der kan findes, er SEO optimering i dag den mest kost effektive marketing strategi. SEO optimering kan med fordel benyttes som et selvstændigt eller supplerende fundament til din nuværende marketingsplan.

Efter en grundig SEO analyse og af din målgruppe, intentioner, målretning og mangler på hjemmesiden kan resultaterne af de forskellige analyser som eksempelvis søgeordsanalysen implementeres på hjemmesiden og ofte bruges til andre formål.

Et godt eksempel på dette kunne for eksempel være promovering på de sociale medier, optimering af annoncering eller målretning af kampagner.

Retningslinjer for Hvad er SEO - Google webmaster

Retningslinjer for søgemaskineoptimering

Alt afhængig af hvilken søgemaskine, vi ønsker optimerer til, kan der være små variationer i de gældende retningslinjer. Grundliggende har retningslinjerne dog altid de samme formål.

Grundliggende handler det altid om at levere det bedst mulige svar til forespørgslen, brugeren stiller. Det er derfor essentielt ved SEO optimering, at vi altid holder fokus på at give brugeren den bedst mulige oplevelse og altid overholde bedste practice ved hjemmeside udvikling.

Ifølge studier er det vigtigste, når det kommer til brugervenlighed “kaldet SEO venlig hjemmeside“, at indholdet på hjemmesiden er relevant, indholdsrigt og engagerer vores besøgende. Når vi skal til at oprette indhold til hjemmesiden, er det også vigtigt, det altid er lavet med udgangspunkt i de beskrevne og aktuelle retningslinjer fra søgemaskinerne.

Hvis vi overholder retningslinjerne for god SEO optimering og samtidig besvarer søgerens spørgsmål med det perfekte relevante indhold, er vi allerede et godt skridt på vejen til at sikre vores første eller næste topplaceringer.

Google overordnede retningslinjer
  • Hjemmeside bør have nem navigering og hurtige load tider.
  • Hjemmesiden skal være så brugervenlig som muligt.
  • Indholdet bør være relevant og bør besvare brugerens spørgsmål.
  • Benyt ikke forbudte teknikker som eks. Black hat SEO.
  • Gør din hjemmeside unik med indhold, der giver de besøgende værdi.

Hvad er blackhat SEO

Black hat SEO er et udtryk, vi benytter, når der anvendes forbudte teknikker, der ikke overholder søgemaskinernes retningslinjer for god SEO optimering. Teknikkerne bag Black hat SEO er ofte tricks, der har til formål at snyde søgemaskinerne. Nedenunder finder du nogle eksempler på, hvad Black hat SEO kunne være.

  • Gemt indhold.
  • Kopieret indhold.
  • Mange gentagelser af søgeord.
  • Betalte links.
  • Robot eller AI skrevet indhold.
  • Oprettelse af undersider med det formål at rangere.

Anvendelsen af Black Hat SEO kan give hurtige flotte resultater. Desværre er konsekvensen ofte, at den, der benytter Black Hat SEO, udelukkes fra søgemaskinerne. Med en udelukkelse fra søgemaskinerne kan dine kunder ikke længere finde dig. Du mister samtidig den største og primære kilde til trafik.

Vi anbefaler derfor altid, at du holder dig opdateret i forhold til udviklingen og de gældende retningslinjer inden for SEO. Du kan læse mere om Black Hat SEO i vores guide til black hat seo

Besvar dine brugers spørgsmål

Inden vi begynder at ville rangere højt for vores søgeord, er det vigtigt, vi først forstår hvad SEO er, undersøger og forstår, hvad det er vores målgruppe søger efter.

Når vi normalt åbner internettet og indtaster et søgeord, er det næsten altid med et bagvedliggende motiv. Det kan for eksempel være, vi ønsker at finde et bestemt produkt, en service, se nogle aktuelle tilbud, et bestemt billede, viden eller noget specifik information.

Før vi påbegynder en SEO optimering, er det vigtigt, vi først analyserer, hvad det er vores målgruppe søger efter og med hvilken hensigt, de søger.

Når vi har fundet ud af, hvad det er vores målgruppe leder efter, er det vores fornemmeste opgave at levere så relevant SEO tekst, billeder, grafik, produkter eller lignende, der besvarer deres spørgsmål, eller opfylder deres mangel bedst muligt.

Vi har for overblikkets skyld valgt at fokusere på de primære 4 kategorier:

  • Søgning efter information – Eksempelvis: ” hvem er den bedste fodboldspiller?
  • Søgning efter en hjemmeside eller et brand – Eksempelvis: ”Apple”
  • Søgning med hensigt på køb – Eksempelvis: ”Tilbud på Macbook”
  • Søgning der har til formål at finde noget lokalt – Eksempel: ”Restaurant København”

Hvis vi er i tvivl om, hvad det er vores målgruppe søger efter, er det altid en god ide at indtaste søgeordet på Google og se, hvad der dukker op i søgeresultaterne. Hvis vi indtaster et søgeord, er det med stor sandsynlighed, fordi vi ønsker at finde specifik information eller viden.

Hvis der derimod kommer produkter eller links til butikker, der sælger produkter, er det med stor sandsynlighed, fordi søgningen er foretaget med henblik på et køb.

Når vi undersøger, hvilke resultater der kommer frem på søgeresultaterne, er det vigtigt, vi husker at notere, hvilken slags resultater og hvilke hjemmesider der allerede rangerer for søgeordene.

Senere i processen, når vi skal vælge hvilke søgeord, der kunne være relevante, er det vigtigt at kunne analysere konkurrenterne og dermed se, hvor stor konkurrencen er.

Når vi undersøger, hvem konkurrenterne er, er det en god ide, vi også får en forståelse af deres indhold. Når vi ved, hvorfor konkurrenternes indhold virker, kan vi spørge os selv, hvordan vi kan levere større værdi til brugerne.

Når vi laver indhold, der besvarer alle vores besøgendes relevante spørgsmål, vil hjemmesiden automatisk opnå større autoritet fra søgemaskinerne, der samtidig forbedrer vores placeringer.

En af fordelene ved at forbedre vores nuværende placeringer er, at hjemmesiden automatisk vil sende flere positive signaler til søgemaskinerne.

Inden vi starter vores SEO optimering, er det også vigtigt, vi har en god forståelse for de mål, vi ønsker på vores hjemmeside, og hvad det er, vi selv ønsker at opnå med søgemaskineoptimeringen.

*SERP = Search Engine Result page – Resultatet vist på søgemaskinen efter en søgning

Kend dine egne mål og kundernes mål

Hold fokus på dine mål

Før vi starter med søgemaskineoptimeringen, er det vigtigt, vi er helt sikre på, hvilke mål vi har. Hjemmesider kan have mange forskellige formål; nogle ønsker f.eks. at sælge et produkt, hvor andre tilbyder en service. Når vi kender vores egne mål og kombinerer det med brugernes mål bag søgningen, sikrer vi vækst på vores bundlinje og hos søgemaskinerne.

En SEO-plan arbejder typisk med en af følgende mål:

  • Salg af produkter.
  • Flere henvendelser også kaldet leads.
  • Tilmeldinger til mail.
  • Udfyldelse af formular.
  • Antal telefonopkald.
  • Antal downloads.
  • Målrettet trafik.

Med en grundig SEO analyse af vores nuværende situation og målgruppe kan vi bedre tilpasse og målrette indholdet til forespørgslen. Ved at levere det bedste og mest relevante indhold kan vi fortælle søgemaskinerne, hvad hjemmesiden egentlig handler om.

Et af de vigtigste elementer i en SEO-aftale, er ikke bare at skabe meget trafik men i stedet holde fokus på, at det er den rigtige trafik, der ender op som en indtægt på bundlinjen.

For at illustrere det nemt har vi lavet et lille eksempel:

  1. Du modtager 1000 besøgende, hvoraf 1 % udfylder en formular = 10 leads
  2. Du modtager 500 besøgende, hvoraf 4 % udfylder en kontaktformular = 20 leads

Som vi tydeligt kan se i eksemplet, betyder mængden af trafik mindre og relevansen pludselig mere. Det kan ofte være svært at vurdere, hvad den rigtige trafik er.

Det er også en af grundene til, vi har lavet denne begyndervenlige guide til søgeordsanalyse. Når du har gennemgået vores let læste, men stadig grundig guide, kan du nemt skabe overblik og vurdere, hvilken trafik der er den helt rigtige til netop din situation.   

Mangler du en SEO specialist?
Mangler du en SEO specialist?

Det er heldigvis ikke svært at komme i gang med at lære mere om SEO. Men det kræver mange års erfaring, inden du kan benytte de mange SEO teknikker, lokal SEO og meget mere effektivt og mestre faget.

Når du skal beslutte dig for, om du har behov for hjælp til SEO optimeringen, bør du tage udgangspunkt i, hvor meget erfaring du allerede har, hvor hurtigt du kan lære, tiden du har til rådighed, og hvor stor opgaven er.

Hvis der på nuværende tidspunkt ikke er plads til SEO i budgettet, er det næsten altid en god ide at prøve selv. Når budgettet tillader det, kan du altid genoverveje situationen.

 Hvis du efter at have læst hele denne guide alligevel beslutter dig for at lede efter en SEO specialist, findes der et stort udbud af web bureau eller SEO specialister, der tilbyder deres hjælp eller ekspertise. Med det store frembrud af populariteten i SEO optimering, svinger kvaliteten af det udbudte arbejde desværre også meget.

Vi anbefaler derfor at tage dig godt med tid, så du kan vælge den rigtige løsning fra starten. En forkert udført søgemaskineoptimering kan være mere skadelig end til gavn og kan i værste fald resultere i ekskludering fra søgemaskinernes søgeresultater. læse mere her om hvad en SEO ekspert kan

Gør det selv SEO

WordPress er det største og mest succesfulde open source system, når det kommer til nuværende og ny hjemmeside. Vi tager derfor i denne guide udgangspunkt i SEO optimering af en WordPress hjemmeside. Vi gennemgår og illustrerer, hvordan og med hvilke teknikker du bedst foretager søgemaskineoptimering af WordPress.

Til denne guide har vi valgt at bruge de mest anvendte programmer og værktøjer, der ofte indgår i SEO optimering af WordPress hjemmeside. Ønsker du en grundig forståelse for, hvad SEO optimering af WordPress er, hvordan det udføres, eller hvad du skal være opmærksom på, kan du med fordel læse videre i indholdsfortegnelsen nedenunder.

Scroll to Top