OnlineMarketers

søgeordsanalyse

Ultimativ guide til søgeordsanalyse 2023

Det at finde nye potentielle og ikke mindst rigtige søgeord, er uden tvivl et af de vigtigste elementer i en søgeordsanalyse. Ved at sikre den bedst mulige forståelse, øger du chancen for succes med din søgeordsanalyse. Forskellen på en middelmådig og effektiv SEO analyse, er ofte ekspertisen bag udførelsen.

I løbet af denne vejledning, benytter vi SEMRUSH seo-værktøj til analyse af nye og potentielle søgeord. Anvender du i stedet et af de andre seo værktøjer, er fremgangsmetoden nærmest den samme.

En af de største fordele ved en god søgeordsanalyse, er de talrige værdifulde informationer du kan finde. Med en bedre forståelse for din målgruppe og hvordan de brenytter søgemaskinerne, kan du nemt besvare vigtige spørgsmål som:

  • Hvilke søgeord bruger folk?
  • Hvor mange søger efter søgeordet?
  • Hvilket indhold søger de efter?
  • Hvad koster de gennemsnitlige klikpriser på annoncer?
  • Hvor stor er konkurrencen på søgeordet?
  • Hvad er sandsynligheden for at opnå en god placering for søgeordet?

Efter du ved hvad og hvorfor vores målgruppe foretager en søgning, kan du bruge den værdifulde indsigt til, at forstå hvilket indhold du egentlig bør lave og fokusere på.

I løbet af denne vejledning, lærer du de forskellige teknikker og metoder der anvendes til søgeordsanalyse. Hvordan du kan bruge af de forskellige seo værktøjer, og de vigtige elementer i en god søgeordsanalyse.

seo værktøjer

Værktøjer til søgeordsanalyse

Går du med ønsker om at blive den næste store SEO ekspert, er det rigtige værktøj til søgeordsanalyse alfa omega. Nedeunder finder du en kort liste, over de bedste og mest anvendte seo værktøjer.

Vi anbefaler altid, at bruge en kombination af de de store SEO værktøjer. Ved at bruge flere store værktøjer sikrer du, at du ikke mangler eller overser nogle værdifulde data. 

Når du først skal til, at lave din søgeordsanalyse, er mængden af data det mest værdifulde du kan have. Som tidligere nævnt anbefaler vi de to mest anerkendte seo værktøjer SEMRUSH og Ahrefs

Vi bruger en kombination af begge, da hvert af disse værktøjer har hver deres styrker. Fælles for de to seo værktøjer, er de begge tilbyder en lang række værdifulde service, som eksempelvis analyse af søgeord, identificering af sværhedsgraden af søgeord, domæne informationer, forslag til nye links og værktøjer til mere optimering af andre marketingskampanger.

Gratis alternativer til søgeordsanalyse

Google Keyword Planner – Ønsker du et gratis alternativ, er Google keyword planner et godt sted at starte. Ulempen ved Google Keyword planner, er værktøjet ikke er særlig detaljeret.

Google Trends – Google eget værktøj kaldet Google trends, benyttes primært til at finde sæson bestemte søgeord. Nogle gode eksempler på sæson bestemte søgeord, kunne f.eks. være “de det bedste julelys”, der har flere søgninger sidst på året.

Google – Google egen søgemaskine. Google selv er et af de bedste værktøjer til søgeordsanalyse, hvis du åbner Google egen søgemaskine, kan du blot indtaste dit søgeord, hvorefter Google giver dig gode ideer til relaterede søgninger. 

Answer The Public – Hvis du er nysgerrig på, hvad folk søger på i kombination med dit kerneprodukt eller din kerneydelse, så er dette værktøj en guldmine af viden. Indtast blot det eller de ord du er nysgerrig på, og lad så maskinen grave resultater frem til dig. Det kunne f.eks. være ”spisebord”, hvor du så vil få resultater som ”spisebord i eg”, ”spisebord ilva”, ”billigt spisebord” eller ”hvordan laver man sit eget spisebord?”. Der er som regel masser af relevante forslag imellem – også til dit videre arbejde med content til websitet.

Strategisk tilgang til søgeordsanalyse

Strategisk tilgang til søgeordsanalyse

Før vi skal til, at vælge hvilke søgeord der skal bruges, er det vigtigt vi får en god forståelse, for de 4 vigtigste elementer ved valg af søgeord.

  • Konkurrencen på søgeordet,
  • hvilket format der bedst besvarer
  • intentionen bag søgningen
  • søgeord efter lokalitet.

Med udgangspunkt i de 3 vigtige strategiske elementer, sikrer du et godt grundlag for bedre resultater senere.

Søgeord efter konkurrence

Når du først analysere dine søgeord, er det vigtigt, du får en god fornemmelse af konkurrenternes styrker og hvilke indholdssider, der allerede rangere for dit ønskede søgeord. 

Den bedste tilgang til valg af søgeord, er altid at vælge søgeord, med den mindst mulige konkurrence og størst mulige volumen.

Ved udvælgelsen af søgeord, er det vigtigt, at du bruger din kreativitet og finder flest mulige variationer af dine potentielle søgeord. Ved at bruge lidt ekstra tid på opdagelsen af nye søgeord, kan du ofte hurtigt finde adskillige variationer, dine konkurrenter endnu ikke har brugt.

Ved bedømmelsen af konkurrencen på et søgeord, noteres der primært følgende:

  • Domæne Autoritet – Der er en samlet score på, hvordan seo værktøjet tror Google rangere domænet.
  • Side Autoritet – Der er en samlet score for rangeringen på en bestemt side på hjemmesiden.
  • Keyword sværdhedsgrad – Der er en samlet score på konkurrencen om et givent søgeord.

Søgeord efter lokalitet eller event

Søgeord efter lokalitet, indebærer en analyse af det lokale marked. Ved lokal seo optimering, kan du ofte kan findes søgeord der er meget målrettet med mulighed for placering i Google mappack.

Et godt eksempel på lokale søgeord, er forskellen i lokale udtalelsen. Hvor man i nogle landsdele eller områder bruger søgeordet “bluse,” benytter man andre steder søgeordet “trøje”.

Tager du forbehold, for de forskellige måder vi bruger sproget. Kan du ofte finde en guldgruppe af potentielle kunder, dine konkurrenter måske aldrig har tænkt på.

Et andet godt eksempel på lokale søgeord og, er brugen af bynavne eller andre betegnelser for områder.

besvar søgeord med det rigtige indhold

Besvar søgninger med det rigtige indhold

Nedenunder finder du en gennemgang af, hvad de forskellige søgeresultater repræsentere, sammen med de fire mest anvendte søgeresultater fra Google. 

Efter du kender forskellen på de forskellige søgeresultater, kan du ved hjælp af din  almene fornuft, identificere hvilket indhold du bør fokusere på og hvordan du bedst besvare brugernes forespørgsel.

Google arbejder med mange forskellige søgeresultater, men de fleste resultater udgøres af de fire største kategorier som er:

  • Søgninger foretaget efter information.
  • Søgninger foretaget med henblik på køb
  • Søgninger foretaget efter hjemmeside eller brand
  • Søgninger foretaget efter en lokal service eller butik.
Søgning efter information

Et godt eksempel på en søgning efter information, kunne foreksempel være “hvor HC. Andersen har boet.”

Hvis du bruger Google og bruger søgeordet “hvor boede HC. Andersen”, vil du se i søgeresultatet også kaldet – SERP (Search engine result page), at første pladsen på Google, indeholder en liste over boliger fra 1805-1874, hvor HC. Andersen har boet.

Resultat nummer to er et FAQ skema, med ofte stillede spørgsmål og svar hertil. Til højre har Google valgt, at vise Wikipedia og informationer fra den mest populære hjemmeside også kaldet Knowledge Graph.

Søgning med hensigt på at foretage et køb

Ved en søgning med formålet at købe noget, leder kunden efter et produkt, eller en service de ønsker at købe.

Et godt eksempel på en søgning med hensigten at foretage et køb, kunne eksempelvis være brugen af søgeordet “bluse.”

Ved at indtaste søgeordet bluse, kan vi se Google vælger, at vise et stort udvalg af Google shopping annoncer af bluser, sammen med links til de store populære sider stylepit og magasin

Søgning efter et brand eller en hjemmeside

Et godt eksempel på en søgning, efter et bestemt brand eller hjemmeside, kunne være søgeordet “Adidas”. Det skyldes flertallet der bruger søgeordet Adidas på en af søgemaskinerne, søger som regel efter  Adidas egen hjemmeside. 

Lokal søgning

Ved en søgning efter noget lokalt ( læs mere om lokal SEO) ønsker en bruger ofte, at finde en service, butik eller sted tæt på sig selv.

Befinder du dig eksempelvis i Århus, og søger efter en drink. Vil Google automatisk vise et landkort, med de nærmeste steder, hvor du kan få en drink.

Som tidligere nævnt, arbejder Google med mange forskellige former af søgeresultater. Det kan derfor være en fordel, at tjekke hvilket nuværende resultat søgeordet giver.

Hvad er Longtail søgeord?

Hvad er Longtail søgeord?

Når det kommer til søgeord, opdeler vi dem altid i to primære typer. Søgeord der indeholder et ord, samt søgeord bestående af minimum 2 unikke ord – også kaldet Longtail søgeord.

Fordelen ved longtail søgeord, er trafikken bliver mere målrettet, samtidig med konkurrencen om søgeordet bliver meget mindre.

Ved at bruge mange longtail søgeord, vil du dermed have større sandsynlighed for, at modtage kvalificeret trafik, der har stor sandsynlighed for at foretage den ønskede handling. 

Ved at bruge et af de tidligere nævnte SEO værktøjer som eksempelvis SEMRUSH Keyword explorer, hvorefter vi indtaster søgeordet “bluse,” Kan vi se det månedligt modtager over 3600+ unikke søgninger på Google.

Det er ingen hemmelighed, søgeord der kun indeholder et ord, modtager flere søgninger. Men tilsvarende er ulempen, at en søgning, ofte er lavet, uden brugeren egentlig ved, hvad de specifikt søger.

Selvom søgeord på et ord, modtager en stor del af trafikken. Er den gode nyhed de kun udgør, en meget lille andel af det samlede antal forespørgsler efter bluser.

Ved at vælge longtail søgeord og samtidig holde fokus på relevant og værdifuldt indhold. Vil hjemmesiden sende positive signaler til Google, der belønner hjemmesiden, med bedre placeringer i fremtiden. 

Søgeord bestående af et ord - ofte kaldet primære søgeord.

Vælger du søgeord bestående af et ord, vil søgemaskinen automatisk vælge, at vise et bredt udvalg af links eller produkter i søgeresultat. 

Bruger vi eksempelvis søgeordet “bluser,” kan vi tydeligt kan se, Google mener bluser til kvinder, passer bedst til vores forespørgsel.

I søgeresultatet finder vi kun, et par enkelte trøjer til mænd. Med denne information i baghovedet, ved vi nu, at ønsker vi en af de gode placeringer for søgeordet bluse, kræver det vi kan tilbyde et stort udvalg af bluser til kvinder.

Som det ofte kan ses i produkt relaterede søgninger, vælger Google at fremvise 4 produkter fra deres Google shopping annoncer.

Ved at analysere produkter Google har valgt nærmere, kan vi se Google igen vælger et bredt udvalg af produkter. 

Fakta: Seneste studier fra Google har vist at søgeord bestående af 1 ord udgør 25% af den samlede trafik, imens søgeord der indeholder flere ord modtager 75% af den samlede trafik.

Longtail søgeord - søgeord der indeholder to eller flere unikke ord.

Som et godt eksempel på et longtail søgeord, kan vi eksempelvis bruge “Bluse med blonder.” Ved at tilføje “med blonder,” bliver søgeordet pludselig meget specifikt.

Den største og vigtigste styrke ved longtail søgeord, er du kan modtage mere målrettet trafik, der har større sandsynlighed for konvertering. 

Sælger du eksempelvis en bluse med motiv af blomster, kunne et godt eksempel på et longtail variation af søgeord være ”Bluse med blomster”.

Ved at tilføje de unikke ord “med blomster,” giver vi søgemaskinen en bedre forståelse for, hvilket produkt det egentlig er vi tilbyder. Med den bedre forståelse for vores indhold, kan søgemaskinerne bedre kategorisere vores produkter, ydelser og informationer. Med en bedre forståelse for hjemmesidens indhold, er sandsynligheden tilsvarende større for, at ramme den rigtige målgruppe.

Analyser konkurrenternes styrker og svagheder

Analyse af konkurrenternes styrker og svagheder

Før vi endeligt beslutter os for hvilke søgeord vi skal vælge, er der stadig nogle vigtige skridt vi mangler. Som det første skal konkurrenterne og indholdet vi konkurrerer imod analyseres. 

Til analyse af de forskellige konkurrenter og søgeord, kan SEO værktøjer ofte give dig, en god indikation på sværhedsgraden af et bestemt søgeord. Der ligger ofte store skatte begravet i store søgeord,  hvis du kan levere mere målrettet indholdet.

De forskellige SEO værktøjer, har i lang tid målt og observeret hvad Google værdsætter, og giver dermed hver deres bud på, hvordan Google virker. Med udgangspunkt i alle disse data, har de lavet et system, der prøver at beregne en hjemmesides samledes styrke.

Hos søgeordsværktøjet fra Ahref, bruger man udtrykket Domain Rating. Hvor man hos SEMRUSH, har valgt at kalde det Autority score. Ved at notere de forskellige score, kan vi få et bedre overblik, over vores eget og vores konkurrenters styrke.

Andre vigtige elementer vi kunne notere fra seo værktøjerne, er nøgle informationer som den nuværende antal trafik og hvor mange backlinks sider eller domænet har.

Ved at notere de mange informationer, kan vi senere, let vælge hvilke søgeord vi bør fokusere på.

De 2 mest populære værktøjer til identificering af domæne autoritet

SEMRUSH – domain autority 
Ahref – Domain rating

Det næste vigtige skridt i søgeordsanalyse og indsamling af data, er en analyse af hvert enkelt søgeord og de nuværende indholdssider der rangere for søgeordet.

Hos SEMRUSH kalder man den individuelle sides autoritet for “page autority”. Hos Ahref omtales siden styrke som “page rating”.

Ved at foretage en analyse af hver af de enkelte indholdssider, får du den bedst mulige forståelse for den samlede konkurrence og dermed sværhedsgraden af et søgeord.

Med et godt SEO værktøj, kan du finde flere informationer om hvert enkelt søgeord, ved at klikke på søgeordet. Her finder du ofte den individuelle side rangering, antallet af links fra andre sider og mange andre værdifulde informationer

Et perfekt eksempel på gode søgeord, er når vi blandt de øverste 10 placeringer, finder hjemmesider med en lav score på alle de nævnte elementer.

Med en lav score, er det en kombination af en lav domæne autoritet, en lav individuel indholdsside autoritet og et lavt antal eller ikke relevante backlinks. For at få en bedre forståelse, ser vi nærmere på et af de mere populære longtail søgeord vi fandt tidligere i processen ”Adidas sko” senere.

Foretager du eksempelvis en konkurrent analyse af søgeordet “bluser”, ser det umiddelbart ikke godt ud med stærke konkurrenter som Zalando, Boozt og Magasin der optager 1, 2 og 3 pladsen. Samtidig med den stærke vurdering, kender vi formentlig allerede konkurrenterne og ved de har været på markedet længe.

Men ser vi længere ned i resultaterne, finder vi hurtige nogle interessante nye og mindre sider som gundtoft.dk, vi måske kunne konkurrere imod.

Et godt tip: når vi skal vælge søgeord, er derfor altid, at gå på opdagelse og tilføje så mange relevante søgeord som muligt.

Stil spørgsmål i din søgeordsanalyse

Spørgsmål er vigtige i søgeordsanalysen

Før vi begynder at ville nå toppen af Google søgeresultater, er det vigtigt vi får en god forståelse for, hvilken virksomhed det er SEO optimeringen udføres for.

Nogle af de vigtigste kriterier for succes, er en god forståelse hvad målet er, hvilken målgruppe man henvender sig til, hvad produktet er og ikke mindst afklaring af forventningerne til resultaterne og processen.

Det kræver ofte stor ekspertise, at jonglere alle de forskellige parametre i en SEO optimering. Men uden en god søgeordsanalyse, er det umuligt at sikre en effektiv målretning af søgemaskineoptimeringen.

Hvis man eksempelvis skal udføre en søgemaskineoptimering. Hvis du eksempelvis er i et marked med stor konkurrence, kan en grundig søgeordsanalyse hjælpe til, at finde muligheder konkurrenterne ikke bruger eller har opdaget endnu.

Før vi starter med søgemaskineoptimeringen, har vi sikkert mange gode ideer og ønsker til, hvilke søgeord vi ønsker at rangere for. Men i stedet for at gætte hvad det er vores målgruppe søger efter, kan vi med søgeordsanalyse få de vigtige data og besvare spørgsmålene på forhånd.

En anden stor fordel ved en søgeordsanalyse, er vi kan identificere, hvor mange der egentlig bruger de forskellige søgeord. Hvem konkurrenterne er, hvor mange konkurrenter, størrelsen og vigtigst af alt nye muligheder eller variationer af de populære søgeord.

For eksemplets skyld  i denne guide, har vi valgt en tilfældig virksomhed der er en sko butik placeret i København. I eksemplet antager vi sko butikken specialiserer sig i salget af Adidas sko.

Sko butikken har kontaktet os med ønsket om, at øge deres digitale tilstedeværelse, og opnå bedre placeringer på de organiske søgeresultater. For at få en bedre forståelse for deres målgruppe, er det vigtigt vi starter med at stille spørgsmål som eksempelvis:

  • Hvilke sko søger folk efter
  • Hvem er målgruppen der søger efter sko?
  • Hvornår søger brugere primært?
  • Er der sæson trends eller dage der sælger bedre end andre?
  • Hvordan foretages søgningerne
  • Hvilke relaterede søgeord bruges der?
  • Hvad er vore målgruppe vigtigste spørgsmål?
  • Hvor er vores målgruppe placeret?

Hvis vi kender svaret på disse spørgsmål, kan vi bedre identificere hvem vores målgruppe er. Hvilket indhold vi bør fokusere på og hvordan vi bedst besvarer deres spørgsmål.

Vælg søgeord med lav konkurrence

Find søgeord med lav konkurrence

En kort obsummereing af hvad vi lige har lært. Før vi starter med at lave en liste med nye potentielle søgeord, er det vigtigt vi samtidig husker, at analysere de forskellige søgeord grundigt. Et godt og vigtigt første skridt er, at notere de forskellige informationer som:

  • Hvem er konkurrenterne
  • Konkurrenters nuværende autoritet
  • Autoriteten på indholdssiderne der rangere for søgeordet
  • Vores egen vurdering af  hjemmesiden vi konkurrere imod

Ved at notere de forskellige elementer om konkurrenterne, har vi en bedre forståelse, for hvor realistisk det faktisk er, at komme til tops på søgemaskinerne for det ønskede søgeord.

De forskellige SEO værktøjer har hver deres formel, til udregning af Styrken af en hjemmeside også kaldet autoritet. formålet med denne udregning er, at imitere Google måde, at rangere hjemmesider på bedst muligt.

Hos søgeordsværktøjet SEMRUSH bruger man udtrykket AS – Autority Score, hvor man hos Ahref søgeordsanalyse sværktøj bruger udtrykket DR – Domain Rating.

Begge udtryk er en samlet score på styrken af en hjemmeside, på baggrund af alle de data man officielt ved Google bruger. Du kan lære mere om søgemaskinerne og indeksering i kapitel 2

I gamle dage var søgeresultaterne simple og indeholdte kun et tekst baseret søgeresultat. Men med tiden har søgemaskinerne udviklet sig og indeholder flere 100 variationer som f.eks featured snippets, Grafer, Billede karruseller og FAQ.

Som tommelfingerregel gælder samme princip her, desto større konkurrence der er om et givent søgeord, jo flere former for søgeresultater, vil der tilsvarende være at opnå for søgeordet.

Når søgemaskinerne som f.eks. Google prøver at rangere din hjemmeside, analysere den ikke alene indholdet, men også billeder, links, struktur, navigation og meget andet.

Det er også en af de største grunde til, vi ofte ser de store hjemmesider der har været på markedet længe, optage mange af de gode placeringer på de mest populære søgeord.

Det tager ikke alene lang tid, at opnå gode placeringer på konkurrenceprægede søgeord, men kræver som minimum en stor indsats og ofte også en god portion penge. Det kan derfor være en god ide, at investere i linkbuilding for, at hjælpe det hele lidt på vej.

Det er vigtigt vi vælger de rigtige søgeord fra starten, samtidig med vi undviger de søgeord, der ikke ender med at give relevant trafik til vores websted. Generelt er den bedste strategi altid, at starte med søgeord bestående af flere ord og dermed lavere konkurrence.

vælg de rigtige søgeord fra start

Vælg de rigtige søgeord fra starten

Som tidligere i denne guide, tager vi udgangspunkt i en sko butik, der specialiserer sig i salget af Adidas sko.

Du skal nu til at optimere dit indhold og mangler derfor, at finde nogle nye relevante søgeord til dit indhold. Men før du starter med de egentlige søgeord, er det første og vigtigste, at identificere din nuværende position.

Ved at tjekke dit domæne autoritet, kan du få en god indikation på hvor konkurrencepræget søgeord du kan konkurrere med om.

I eksemplet nedenunder, tager vi udgangspunkt i en hjemmeside, der er 1-3 måneder gammel, der ønsker at starte deres SEO optimering med implementering af søgeord.

Når du først starter, kan det være en kamp, at finde nye gode søgeord til din hjemmeside. Det er her et godt SEO værktøj, hurtigt kan hjælpe dig med, at finde gode alternativer der kunne være interessante.

Hvis du eksempelvis benytter seo vørktøjet fra SEMRUSH, kan du med deres keyword explorer, indtaste et søgeord og se informationer som sværhedsgraden og antallet af visninger søgeordet har. Det er altid en fordel, at vælge søgeord med flest mulige visninger. samtidig med den mindst mulige konkurrence.

Tidligere gennemgik vi forskellen på longtail og normale søgeord, med udgangspunkt i dette, kan du nu undersøge de mange ideer og variationer af dine søgeord, der kunne være interessante til dine servicer eller produkter.

Søgeordsanalyse - Eksempel

Tager vi eksempelvis søgeoret “Adidas sko” i et af de nævnte SEO værktøjer, kan vi hurtigt finde vigtige informationer om søgeordet, samt gode forslag til relaterede variationer som eksempelvis:

  • adidas sko
  • adidas sko dame
  • adidas sko mænd
  • adidas sko børn
  • hvide adidas sko
  • røde adidas sko
  • adidas performance sko

Ved udvælgelsen af søgeord gælder reglen næsten altid, lange søgeord modtager færre søgninger.

Selvom det kan virke fristende, at vælge de søgeord med det største potentiale. Kræver det en solid position på markedet, at opnå gode placeringer på store søgeord, medmindre du vil glemmes i mængden.

Det kan være en hård kamp, hvis ikke næsten umuligt, at opnå gode placeringer på de mest populære søgeord. Vi anbefaler derfor altid, at du vælger en blanding af de store og små søgeord.

Prioritering og segmentering af søgeord

Vi har nu lært alt hvad de forskellige teknikker indeholder, og hvordan vi bedst matcher vores søgeord til, at levere det bedst mulige resultat til brugeren. Nu hvor vi har en lang liste med relevante søgeord, er det næste vigtige skridt, at gruppere og prioritere relaterede søgeord.

Ved at sortere og prioritere vores søgeord, sikrer vi søgeordene ikke duplikeres, og kan grupperes optimalt i forhold til vores indhold.

Når det kommer til segmentering af dine søgeord, er det altid best practice, at gøre det på minimum 2 niveauer. Som det første skridt starter vi med, at opdele søgeordene baseret på det indhold de egner sig bedst til. Tidligere i denne guide gennemgik vi de 4 mest anvendte søgninger som var:

  • Søgning efter information.
  • Søgning med henblik på køb
  • Søgning efter hjemmeside eller brand
  • Søgning efter en lokal service eller butik.

Ved at inddele søgeordene efter hvilket indhold de passer til, kan vi sørge for søgeordene bliver anvendt de rigtige steder og i det rigtige indhold. Ved ikke at segmentere vores søgeord, risikerer vi flere sider på vores hjemmeside konkurrere om at rangere for det samme søgeord.

En anden vigtig grund til at segmentere vores søgeord er, at undgå der opstår fejl når Google indekserer vores hjemmeside og derved rangere det forkerte indhold. Det er derfor vigtigt, at vi kun vælger en kategori til hvert af søgeordene.

Hvis vi tager udgangspunkt i søgeordet ”Adidas løbesko”, kan det umiddelbart være svært, at bestemme hvilken kategori det bedst passer til. Vores første umiddelbare tanke er, det både passer til brand og en produkt søgning.

Et godt tip er, hvis vi ikke helt er sikre på i hvilken kategori søgeordet hører til, er at bruge søgemaskinen, til at se hvilke resultater Google selv foreslår på søgeordet.

Hvis vi f.eks. indtaster søgeordet ”Adidas løbesko”, kan vi se de første resultater består af produkter og produkt sider. Søgeordet passer dermed bedst i kategorien – Søgning med henblik på køb.

Segmentering på andet niveau

Efter at have udført det første niveau af segmentering der bestod af, at opdele søgeordene i de kategorier indholdet bedst passede til. Er det nu tid til at segmentere søgeordene en gang mere. Denne gang fokuserer vi på, at segmentere alle søgeord der ligner hinanden i en gruppe for sig selv.

Når vi gruppere de forskellige søgeord med andre relaterede søgeord, får vi bedre struktur over hvor og hvor mange variationer vi kan bruge i vores indhold.

Et godt eksempel kunne f.eks. være vi sælger Adidas sko, og har undersøgt de potentielle relevante søgeord til vores produkt og fundet frem til: ”Adidas løbesko”, ”Adidas løbesko børn”, ”Adidas løbesko str. 42”, ”Adidas løbesko tilbud”, ”Adidas sko til piger”, ”Adidas sko pige”.

Vi kan nu segmentere disse yderligere ved f.eks. at opdele dem i søgeord relateret til løbesko og søgeord relateret til sko til piger.

Første segment består af:

  • Adidas løbesko
  • Adidas løbesko børn
  • Adidas løbesko str. 42
  • Adidas løbesko tilbud

Andet segment består af:

  • Adidas sko til piger
  • Adidas sko pige

Ved at segmentere de beslægtede søgeord med hinanden, har vi nu fået et godt overblik over de samlede søgeord vi kan implementere på en given side i stedet for, at fordele dem tilfældigt rundt omkring på hjemmesiden.

Du kan fortsætte denne form for segmentering, indtil du har grupperet alle søgeord i små nok grupper der passer til behovet. En af de negative konsekvenser ved en grundig segmentering af alle dine søgeord, kan ofte være det kan være svært at bevare overblikket når det handler om mange søgeord.

Det er derfor altid en god at gøre det hele i dit eget dokument der gør det nemt, at bede andre om hjælp skulle behovet opstå.

Prioritering af søgeord

Nu er vi enelig ved at nå søgeordsanalysen vejs ende, og det mere teknisk seo arbejde er overstået. Vi har nu en eller flere lister med relevante søgeord klar, de er analyseret og filtrere, vi har fundet formålet med søgeordet og de er alle segmenteret i grupper.

Det sidste men  meget vigtige step, består i at prioriterer de forskellige søgeord efter værdi. To søgeord er ikke ens, og nogle er mere værd end andre. Ved at tjekke diverse metriks som kostpris per klik, vores vurdering af  søgeordet og formålet bag søgningen. Kan vi prioritere søgeordene efter den værdi, vi mener de egentlig bidrager med.

For at illustrere dette har vi lavet 2 eksempler på søgeord.

  • Adidas løbesko
  • Køb Adidas løbesko

Hvis vi eksempelvis skal prioriterede de 2 eksempler, er det åbenlyst søgeordet ”Køb af Adidas løbesko” er langt mere værdifuldt, end den mere generelle søgningen efter ”Adidas løbesko”. Det er  vores opgave at vurdere, hvor stor værdi et søgeord bidrager med.

Det er næsten altid bedre, at prioritere søgninger der er klar til at købe produktet eller servicen. Sammenlignet med brugeren der stadig ikke ved hvad han eller hun skal købe.

Som med alle regler, findes der også undtagelser. Selvom en søgning måske er mere målrettet og dermed umiddelbart bidrager med større værdi, kan den stadig være det forkerte valg da det andet modtager 20 gange så meget trafik. Det er altså op til os, at afgøre hvor, hvornår og hvorfor, de forskellige søgeord skal prioriteres.

Nu hvor du har fået en forståelse for søgeord, de de forskellige søgeresultater og hvordan søgeord målrettes. Kan vi starte med implementere hvad vi har lært på vores hjemmeside. Læs mere om optimering af hjemmesiden i vores næste kapitel om On-page SEO optimering

google search console til søgeordsanalyse

Google Search Console til søgeordsanalyse

Et andet vigtigt værktøj, til en succesfuld søgeordsanalyse er Google Search Console. Det er blandt andet her, du skal indgive dit sitemap til Google. Et sitemap er praktisk talt en indholdsfortegnelse, over hvad din hjemmeside indeholder og hvor Google kan finde det.

Udover vigtige værktøjer som sitemap, kan Google Search Console hjælpe dig med at finde fejl, lokalisere eventuelle mangler, foretage en test af hastigheden på din hjemmeside, give dig et overblik over din interne og eksterne links og mandre andre værdifulde værktøjer til forbedringer af hjemmesiden.

Den vigtigste funktion og den vi fokusere på nu, er dog de forskellige data om søgeord, Google Search Console tilbyder som bidrag til vores søgeordsanalyse.

Google search console gemmer og giver os mange værdifulde og forskellige informationer, der kan være afgørende for en effektiv SEO kampagne.

Hvis du eksempelvis åbner fanen Permance, kan vi se hvilke søgeord vi rangere for, hvilke positioner vi indtager, den gennemsnitlige postion vi rangerer på eller hvor mange visninger og klik de specifikke søgeord og indholdssider på hjemmesiden modtager.

Ofte har Google Search Console vitale informationer, som vi ikke kan finde på de forskellige værktøjer til søgeordsanalyse. Ved at analysere hvilke søgeord du rangerer for og hvor ofte de bliver brugt her, kan vi tilføje dem til vores liste med potentielle søgeord.

Ved at kombinere data fra de forskellige værktøjer, kan vi identificere trafikkilder vores konkurrenter måske aldrig havde tænkt på. Du kan lære mere om Google Search Console og alle funktionerne i vores guide til Google Search Console

Scroll to Top