Guide til Google My Business profil 2023
En Google virksomhedsprofil eller som det hedder på engelsk; Google My Business er det vigtigste værktøj ift. en god placering på Googles lokale søgeresultater.
Da 46% af alle søgninger på Google har en lokal hensigt, giver det mening at kigge meget seriøst på lokal SEO optimering. I vores komplette guide til Lokal SEO optimering 2023 gennemgår vi alle aspekter indenfor lokal SEO, og i denne artikel stiller vi skarpt på den vigtige Google My Business profil.
En optimeret Google My Business profil er lige vigtig for små og store virksomheder og er en del af den overordnede markedsføringsstrategi.
Ligesom med det meste SEO er det en gratis kanal til trafik og potentielle kunder, hvilket er en af grundene til, at SEO vedbliver at være en af de vigtigste markedsføringsværktøjer.
Nedenfor gennemgår vi hele profilen sammen med en nem Kom-i-Gang guide. Så er I klædt på til at optimere jeres Google My Business virksomhedsprofil og få flere lokale kunder, der leder efter netop jeres virksomhed og produkt/service.
INDHOLDSFORTEGNELSE
- Hvad er Google My Business?
- Hvad bruger Google din virksomhedsprofil til?
- Optimering af Google My Business profil
- GMB eksempler på fysiske og online virksomheder
- Øget omsætning med Google My Business
- Analyse af GMB data
- Sammenhængen mellem SEO og en GMB profil
- Kom godt i gang med Google My Business
I Online-Marketers hjælper vi jer også gerne med jeres Google My Business virksomhedsprofil. Ring til os allerede i dag og få en uforpligtende snak på +45 42 800 768 eller skriv til os. Vi har gennem 10 år hjulpet 100+ kunder med alt indenfor digital markedsføring.
Hvad er Google My Business
Hvis man er virksomhedsejer, giver det mening at google sin virksomhed regelmæssigt. Udover at man skal holde øje med, hvordan ens hjemmeside præsenteres i et søgeresultat, hvordan den rangerer (skal helst ligge øverst ved søgning på virksomhedens navn), og om ens eventuelle betalte annonce vises korrekt, skal man også interesserer sig for virksomhedens Google My Business virksomhedsprofil. For nemheds skyld forkortes den i daglig tale ofte til GMB profil.
Som vist på billedet ovenfor er det altså den velkendte oversigt, der kort angiver de vigtigste informationer om virksomheden. En Google My Business profil tjener tre vigtige formål:
- Nem adgang til vigtig information,
- En mulighed for at brande sig selv,
- Som bindeled mellem søgninger (Search) og Kort (Maps).
En virksomheds hjemmeside er ikke længere altid det første og vigtigste sted, hvor kunder leder efter enkle og hurtige oplysninger. Sociale medier og netop Google My Business er nyttige værktøjer, når et kort uddrag af kerneinformationer ønskes serveret på en let og overskuelig måde eller hurtig kontakt ønskes.
En hjemmeside har stadig sin berettigelse og relevans for dybdegående brand identitet, informationer og indhold som virksomheden selv ejer, men der er en klar tendens til, at hurtig informationssøgning, kundeservice og brand interesse ikke længere foregår på hjemmesiden.
I denne sammenhæng er det også interessant at tænke på, at hjemmesider, som vi kender dem, opstod i start 90’erne, hvilket er meget lang tid i vores digitale tidsalder. Det er altså ikke mærkeligt at tænke på, at der er sket meget siden da, og en Google My Business profil er netop ét af værktøjerne.
Ligesom på sociale medier, i backlinks og betalte annoncer er indhold om din virksomhed ikke i eget regi (som på egen hjemmeside med fuld kontrol og ejerskab), men Google My Business åbner op for brugervenlige måder at få adgang til information om din virksomhed på.
For virksomheder er det yderligere en mulighed for netop hurtigt at tilfredsstille en ønsket søgning men også for at brande sig lidt anderledes indenfor det givne format og rammer. I GMB profilen kan man angive, om den er kvinde-ejet, LGBTQ-venlig etc.
Sidst men ikke mindst – og måske vigtigst af alt – er GMB profilen bindeleddet mellem Google Search og Google Maps; to af Googles vigtigste og mest succesfulde platforme, og derfor giver det strålende mening at lave en kobling mellem de to. Som vi allerede nævnte i vores introduktion, har 46% af alle søgninger en lokal hensigt. Derfor er det kun helt indlysende at lade de to tjenester tale sammen.
Så det ultra korte svar på spørgsmålet ’Hvad er Google My Business?’ er, at det er en slags kobling mellem to af Googles stærkeste værktøjer i form af et overskueligt format. Det praktiske er bl.a. at alle virksomheder følger samme format, og derfor er det lynhurtigt at gå til, når man én gang har stiftet bekendtskab med virksomhedsprofilen.
Hvad bruger Google din virksomhedsprofil til?
Googles fornemmeste opgave og eksistensgrundlag har alle dage været at skabe overskuelige optegnelser af data (gigantiske mængder!) Googles popularitetskyldes, at det er let for os forbrugere at finde det, som vi leder efter. Og jo lettere det er, jo bedre!
Når vi som virksomhedsejere optimerer og vedligeholder vores hjemmeside, så er det for at imødekomme Googles efterspørgsler på at kunne give brugerne (kunderne) den bedste service. Det gør vi som virksomheder, så køberne finder vores varer. Google gør det for at den bedste og foretrukne browser – ellers bruger kunderne jo bare en anden som Safari eller Bing.
Google benytter og viser din virksomhedsprofil i to tilfælde:
- Søgning på virksomhedens navn,
- Søgning på virksomhedens produkt.
Ovenfor googlede vi ’JN Foder’ – et eksempel på en kunde, der allerede kender virksomhedens navn. Google My Business profilen tjener det formål at give kunderne et hurtigt overblik over vigtige informationer.
Ovenfor googlede vi ’Hundefoder, Sjælland’ – et eksempel på en kunde, der leder efter dit produkt. Her vises den såkaldte Google Kortpakke (Google Map Pack) med de tre virksomheder, som Google mener bedst matcher dine søgekriterier. Din virksomheds Google My Business profil bruges altså aktivt i Googles søgeresultater og er derfor netop bindeleddet mellem Search og Maps.
Googles Kortpakke vises øverst over de andre organiske søgeresultater (dog under betalte annoncer). Alle kender vigtigheden af en høj placering, og derfor er Google My Business i 2023 et vigtigt redskab indenfor digital markedsføring.
Hvis du vil læse mere om Googles Kortpakke anbefaler vi vores Komplette guide til Lokal SEO optimering 2023, som Google My Business profilen hører ind under. Der gennemgår vi desuden strategier omkring søgeord og lokale søgeord, der jo ligger til grund for at blive fundet i en søgning.
Og husk endelig at alle emnerne hører ind under paraplyen Digital Markedsføring; den ene af vores to kernekompetencer. Så tøv ikke med at kontakte os, så vi kan tage en uforpligtende snak om jeres specifikke behov!
Optimering af Google My Business profil
Nu er vi nået til det vigtige kapitel om, hvordan man optimerer sin Google My Business profil, så den er konkurrencedygtig i 2023. Åbn jeres Google My Business profil og brug nedenstående Kom-i-Gang guide så I løbende kan afstemme, hvilke punkter der er opdaterede, og hvilke der har brug for justeringer.
Download Kom-i-Gang guide © Online-Marketers
1. Oversigt
Oversigten fungerer som virksomhedsprofilens ’forside’ med de vigtigste oplysninger og enkelte oplysninger trukket fra de andre faneblade; eksempelvis om kunder modtages på adressen (Servicemuligheder), og fremhævet information (Info) som virksomheden ønsker særligt at fremhæve.
Ellers finder man her de vigtigste NAPs (Name-Address-Phone number) og et par få andre oplysninger.
- Virksomhedens navn
- Logo
- Adresse
- Telefonnummer
- Åbningstider
- Link til hjemmeside
- Spørgsmål/Svar
Det sidste punkt ’Spørgsmål/Svar’ vil blive vist, når kunder stiller et spørgsmål, og virksomheden besvarer det. Man kan dog også vælge som virksomhed, selv at stille de fem mest relevante spørgsmål og derefter besvare dem til gavn for fremtidige kunder som en slags FAQs; ofte stillede spørgsmål.
2. Nyheder
Som det fremgår af titlen deles her nyheder fra virksomheden. I et vertikalt scroll-down format ses et billede/video, uddrag af en tekst (den fulde længde er på 1500 tegn) og en call-to-action knap. Der kan vises og linkes til nye produkter, velgørenhedsarbejde, landing pages etc.
Nyheder er et kommunikationsværktøj, hvor virksomheden kan brande sig selv, og selv om det ikke er ens primære markedsføringskanal, er det en god idé at slå nyheder op fra tid til anden. Så skal en potentiel kunde ikke ind på selve hjemmesiden eller et socialt medie for at lære virksomheden bedre at kende.
Billeder uploades i JPG eller PNG, og selv om Google accepterer alle formater, virker 4:3 formater bedst. Følgende retningslinjer gør sig gældende:
- 1200 px x 900 px anbefales,
- 480 px x 270 px er minimum,
- bredder over 1200 px komprimeres hvilket forringer billedkvaliteten og skævvrider motivet,
- max. 5mb per billede.
Ift. videoer gælder følgende:
- min. 720p opløsning,
- op til 30 sek. varighed,
- max. 75mb per video.
Der bruges ikke hashtags, som man ellers kender fra sociale medier, og indholdet skal være 100% relateret til virksomheden, da det netop er en virksomhedsprofil. Det betyder, at sociale og politiske standpunkter, der giver mening på sociale medier, ikke hører hjemme her.
Det gælder både for Nyheder og de to næste emner Produkter og Services at det altid er en god idé at tænke sin søgeordsstrategi ind, så al skrevet kommunikation strømlines og arbejder i en gunstig retning for virksomhedens søgeordsstrategi.
3. Produkter
Meget logisk skal det være nemt at se, hvad virksomheden sælger. Under Produkter registrerer virksomheden sine produkter, der er kategoriseret under de primære og evt. sekundære Kategorier. Man kan læse en produktbeskrivelse, se prisklassen og en tydelige call-to-action- og opkaldsknap.
4. Services
De services, som virksomheden tilbyder, vises under Services. De kan ligeledes grupperes, så det er nemt at forstå, hvad virksomheden tilbyder, og de har et overskueligt layout med overskrift, beskrivelse og pris.
Produkter, Services og deres overordnede Kategorier er uhyre vigtige, da disse bliver brugt af Google til at trække deres Kortpakke med de tre mest relevante virksomheder, når en søgning foretages.
5. Anmeldelser
Anmeldelser er ikke noget, man selv kan udfylde. Undersøgelser viser dog, at 95% ikke foretager et online køb, før de har læst anmeldelser af et produkt, og ofte læses flere end bare et par stykker.
Dermed er Anmeldelser meget afgørende i en købssituation og ud fra et Customer Lifetime Value perspektiv. Dvs. at man virkelig skal bruge tid på at invitere glade kunder til at skrive en anmeldelse. Hvis det ikke virker anmassende, kan man foreslå dem et eller flere søgeord, som man gerne ser brugt i anmeldelsen, så man også her tænker sin søgeordsstrategi ind.
På Google My Business profilen ses øverst den samlede score baseret på antallet af anmeldelser, en anmodning om at bedømme virksomheden og derefter de enkelte anmeldelser, der kan sorteres efter forskellige kriterier.
Man kan som virksomhedsadministrator bede om en anmeldelse direkte fra backend på Search, så processen bliver så nem som muligt både for virksomheden og den forhenværende kunde.
6. Fotos
Billeder kan uploades både af en selv og af andre. Disse billeder er en unik mulighed for lynhurtigt at præsentere sit firma og produkt(er) på en måde, der næsten ikke er mulig med tekst, så vælg dem med omhu. Det kan være en god idé så vidt muligt at have nogenlunde samme format, så de vises pænere i det vertikale grid format.
7. Om
Her er der forskellige nyttige informationer, man selv kan vælge til. Det er en blanding af praktisk info (om der modtages kunder på adressen, om varer kan afhentes etc.), og den generelle Info der kan bruges til lidt af hvert, og hvor virksomheden altså får muligheden for at vise lidt af sin personlighed (er virksomheden kvinde-ejet, LGBTQ+-venlig etc.).
Sidstnævnte Info er en fin feature, hvor man kan vise en mærkesag, der ellers ikke har noget direkte at gøre med virksomheden. Det er med til at sætte et personligt præg, og vise nogle af de kerneværdier, der optager firmaets ejere, medarbejdere eller generelle virksomhedskultur.
Hvis brugt rigtigt er det et meget stærkt kommunikationsværktøj, der kan blive afgørende for, hvor kunden vælger at lægge sine penge. Det gælder særligt, hvis der vælges imellem to relativt ens produkter, services eller virksomheder.
8. Bullets
På Googles virksomhedsprofil er der ikke flere faneblade, men der er en række ’Bullets’ eller knapper, hvor man hurtigt kan komme i kontakt med virksomheden, få rutevejledning og se hjemmesiden. De fleste vises automatisk, men funktionen Chat skal aktiveres i backend, hvis man ønsker denne funktion.
9. Ekstra
To emner kræver en kommentar, da de medvirker til en perfekt optimeret GMB profil: Kategorier og søgeord.
10. Kategorier
Vi har allerede været inde på det, da vi talte om produkter, og man skal her være knivskarp på, hvad det er, man vil fortælle Google og resten af verden, at man laver (sælger). Som allerede nævnt kan man vælge én primær Kategori og flere sekundære Kategorier.
Både de primære og sekundære Kategorier vælges fra lister, så man har altså ikke frie hænder. Kategorierne er meget overordnede, hvorimod ens produkter og services jo netop kan beskrives mere præcist og vises med målrettede fotos. Med mindre en sekundær Kategori virkelig præciserer, hvad jeres virksomhed handler med, så undlad at bruge den og hold jer til den primære.
11. Søgeord
Søgeord er en term, vi kommer tilbage til igen og igen! Det er selve skelettet i Google og den overordnede kategorisering for, hvordan søgninger foregår (både selve søgningen og søgeresultatet).
Hos Online-Marketers har vi beskæftiget os med søgeord og søgeordsoptimering (SEO – Search Engine Optimisation) i mere end 10 år, og vores bedste råd til jer er, aldrig at misse en mulighed for at bruge sine søgeord; I bliver nemlig fundet på dem! En mere udførlig introduktion til det omfattende emne ’Søgeordsanalyse’ kan I læse her.
Som vi allerede har nævnt, har man ikke frie hænder ift. Kategorier, men det har man til gengæld ift. titler på Produkter, Services og Nyheder og disses beskrivelser; Svar på spørgsmål og til dels i Anmeldelser, hvis søgeord foreslås for kunden. Det skal tænkes ind i GMB profilen, og når den indledende søgeordsanalyse er lavet, er det blot at bruge den også i denne sammenhæng.
Hvis I vil have rådgivning eller blot lidt information om, hvordan I kommer i gang eller videre med jeres Søgeordsanalyse, så giv os et kald på +45 42 800 768 eller skriv til os. Det tager blot 15 minutter, og så har vi hjulpet jer videre!
Glem desuden ikke: Til slut vil vi kaste et blik på adgangsdeling og Googles GMB score. Så I ved, hvordan jeres GMB profil tilgås, og hvor opdateret/optimeret jeres Google virksomhedsprofil er.
12. Adgangsdeling
Adgangsdeling er en ren formalitet, hvor der anmodes om og gives adgang til den ansvarlige, der skal opdatere Google My Business virksomhedsprofilen. Det gøres på Googles side for Virksomhedsprofiler, hvor man anmoder om adgang ved at trykke på ’log in’ i øverste højre hjørne. Anmodningen bliver sendt til den ansvarlige, og en bekræftelses email bliver sendt til ansøgeren.
Kilde: Google Search (som vist på computer)
Herefter kan GMB profilen tilgås fra Google Search eller Google Maps app. Som I kan se, er backend bygget anderledes op end den offentlige GMB profil, men det er dog nemt at gå til, når man har kigget lidt rundt. I kan desuden se, hvordan også Annoncer tilgås herfra.
13. Googles GMB score
Et nyttigt værktøj til at se, hvor optimeret ens Google My Business profil er, er Googles egen GMB score. Den viser, hvad der mangler, og om noget ikke er udfyldt udførligt nok. Den findes også på Googles side for Virksomhedsprofiler.
Dog skal man altid huske at bruge sin sunde fornuft, tænke ud af boksen og bruge sin viden om virksomheden, kundegrupper og produkter.
Sammen med Googles score er man godt rustet til at optimere sin Google My Business virksomhedsprofil efter alle kunstens regler.
Fra tid til anden skal man kigge den igennem og se, om informationer og indhold stadig er præcise og relevante.
Et andet af Googles tiltag er at kontakte dig på mail, hvis der mangler informationer omkring din virksomhed. Det vil typisk være åbningstider i forbindelse med ferie og helligdage.
Igen er det med til at gøre det så let for virksomhedsejere som muligt, så GMB profilen bliver et nyttigt og succesfuldt værktøj, som flest kunder bruger – og dermed sikre Google som den foretrukne søgemaskine.
Google har selv lavet denne introduktion til Google My Business, og som de meget rigtigt skriver, så handler det om at give det rigtige førstehåndsindtryk. Kast et blik på den for yderligere inspiration.
GMB eksempler på fysiske og online virksomheder
En virksomhedsprofil på Google er logisk nok meget vigtig, hvis man har en fysisk butik eller kundecenter, hvor varer eller services tilbydes.
Varer kan være alt mellem himmel og jord, og af services kan reparation af elektronisk udstyr, mekaniker, frisør og tandlæge nævnes ligesom kommunale services som borgerservice og bibliotek kan nævnes.
Med andre ord; fysiske steder hvor man skal møde op for at modtage en vare eller service.
Der er varer, som fx en hund, hvor stedet (kennelen) er af meget stor betydning både ift. geografisk afstand men også typen af hund (sundhed, stamtavle, blanding etc.) Ovenstående billede viser, hvordan en søgning på ordet ’bomuldshund, Odense’ i de fleste tilfælde viser lignende søgninger, hvor typen af hund er efterfulgt af et geografisk sted.
Som virksomhed skal man både tænke det ind i sin søgeordsstrategi, men det er også en indikation på, at en optimering af ens Google virksomhedsprofil er meget vigtig.
Andre søgning, som fx ’gummistøvler’ er typisk noget, som kunder køber både on- og offline. Her viser en hurtig søgning, hvordan søgeordet er efterfulgt af de tre hovedkategorier: børn, herre og dame.
En søgning på ’gummistøvler, dame’ giver heller ikke resultater ift. geografi. Det er tydeligt at potentielle kunder i højere grad søger viden om, hvilke modeller der findes i de forskellige butikker og fra de forskellige mærker.
‘Gummistøvler Hørsholm’ giver ikke nogen specielle hits ift. andre placeringer, hvor man kan købe gummistøvler udover et enkelt.
Vi skal hen til en mere generel søgning på fodtøj efterfulgt af vores placering, før vi får hits på vores søgning ift. geografi.
Det siger noget om folks søgeadfærd, og det er i og for sig også logisk at søge på typen af forretning med den pågældende vare og ikke den specifikke vare, men det forudsætter, at kunden ved, hvilken type af forretning har den pågældende vare.
Dog vises der – i modsætning til med bomuldshunden – forslag der finpudser den geografiske søgningen og altså ikke forslag udenfor Hørsholm.
Eksempel med gummistøvlerne illustrerer, at geografi er mindre vigtig, når en kunde ønsker at købe gummistøvler; i hvert fald hvis en søgning startes på nettet. Før geografi kommer på tale, skal kategorien specificeres (herre, dame, børn) og dernæst mærke og pris. Først her kommer geografien til at spille en rolle, og Google leverer sin Kortpakke med de tre mest relevante virksomheder.
Hvis man taler om en webshop, der sælger gummistøvler, er en GMB virksomhedsprofil stadig vigtig ift. åbningstider (hvornår en ordre behandles, kundeservice besvares etc.), og særligt også om der er afhentning på den fysiske placering, så man sparer fragten. Disse faktorer er dog ikke på samme måde primære grunde som geografisk placering kan være det, når en kunde ønsker at se en vare før et eventuelt køb, købe den med det samme etc. De er dog stadig vigtige konkurrenceparametre, hvis flere webshops tilbyder samme eller lignende varer.
Nu-til-dags er vi vant til at blive inspireret, informeret og underholdt på sociale medier på alle tider af døgnet og at kunne til gå brands på et væld af platforme på nemme og ligetil måder. Også i denne sammenhæng finder en GMB virksomhedsprofil sin berettigelse, og med den store konkurrence om kunderne, deres opmærksomhed og penge, må man ikke miste værdifulde leads på Google søgninger med en virksomhedsprofil, der ikke er opdateret.
Ved søgninger efter webshops med gummistøvler vil søgeordene være anderledes end ovenstående eksempel og i højere grad relateret til mærker, kvalitet, pris etc.
Som sidste eksempel ift. fysiske og online GMB eksempler vil vi nævne virksomheder, der tilbyder digitale services.I dette tilfælde er det ligegyldigt, om virksomheden er placeret i Aabenraa (som Online-Marketers) eller på Bali. I hvert fald i teorien.
Vi ved alle sammen, at der er mange freelancere, der arbejder fra alle jordens hjørner og succesfuldt tilbyder services, der leveres digitalt. Det er ofte mindre dele (fx grafisk design, seo tekstforfatning, mødebooking etc.) af en større pakke. Der findes også masser af virksomheder rundt omkring i verden, der tilbyder det, man leder efter, og ofte til en meget formidabel pris i et udviklingsland, hvor lønningerne er meget mindre end i Danmark.
Når man så alligevel vælger at bruge en dansk virksomhed til eksempelvis opsætning af ny hjemmeside, er det fordi, der er større chance for at opgaven bliver løst professionelt.
Intet kan måle sig med den gode, gammeldags anbefaling fra en bekendt, og det er også sådan, at vi hos Online-Marketers får de fleste af vores kunder.
Hvis man dog starter på bar bund med en søgning på nettet, vil den ofte være relateret til type af service (eks. Hjemmesidedesign, digital markedsføring) efterfulgt af kvaliteter (bedst, hurtigst, professionelt), pris (billig) eller geografisk placering.
Det er her, at en opdateret GMP profil får sin berettigelse for selv digitale virksomheder, for Google viser i sin Kortpakke de tre mest aktuelle, lokale virksomheder.
Dvs. at jeres virksomhed får endnu en kanal til kundens opmærksomhed, der komplementerer de andre markedsføringstiltag som SEO optimering på hjemmesiden, Paid, social, influencer etc.
I Googles Kortpakke har kunden nu fået navnene på tre virksomheder. De fleste vil gå videre med disse tre (hvis de da ellers er optimeret) – særligt også fordi, vi godt kan lide at arbejde med nogen, der befinder sig i nærheden.
Det skaber tryghed, og selv med alverdens digitale kommunikationsplatforme er der intet, der kan måle sig med et fysisk møde ansigt til ansigt.
Konklusionen er, at uanset om man tilbyder en unik vare, som folk vil køre langt for; tilbyder en vare der købes både on- og offline eller en vare, der udelukkende leveres digitalt, så er en opdateret GMB profil utrolig vigtig.
Typen af informationer, der lægges vægt på og konkurreres på, og typen af søgeord i indholdet varierer, men uanset virksomhedstypes så er Google My Business profilen relevant og en vigtig del af den overordnede markedsføringsstrategi.
Øget omsætning med Google My Business
Det er altid svært præcist at vide, hvilke markedsføringstiltag der genererer hvor meget af omsætningen. En virksomhed, man støder på og undersøger (GMB profil, hjemmeside eller sociale medier), kan år senere fører til et salg. Som vi allerede har nævnt er GMB virksomhedsprofilen endnu et tiltag, der sammen med de andre (SEO optimeret hjemmeside, sociale medier, betalte annoncer, influencermarketing, email marketing etc.) udgør den samlede indsats og skaber synlighed – der på den korte eller lange bane fører til salg.
Konverteringsraten, der jo er et tegn på, at noget har fanget en potentiel kundes interesse, er et af de vigtigste måleværktøjer indenfor markedsføring. Men den er svær at sige noget om generelt ift. GMB profiler på tværs af industrier. Den afhænger desuden meget af helhedsindtrykket samt anmeldelserne og den samlede bedømmelse (ud af fem stjerner). Undersøgelser viser dog, at der er en direkte sammenhæng mellem konverteringsraten og den samlede bedømmelse, hvilket jo ikke er overraskende.
Derfor er det i starten vigtigt at fokusere på at optimere sin GMB profil og vedblive at holde den relevant og forfriskende (som med sociale medier). På længere sigt kan man se på Konverteringsrate Optimering (CRO; conversion rate optimization), når man har samlet data at arbejde ud fra.
Google selv oplyser, at kunder med 70% større sandsynlighed vil besøge en virksomhed, der har en opdateret GMB profil. 60% af brugere med en mobiltelefon har brugt opkaldsfunktionen til en virksomhed i Google Search (jan. 2019). Begge er et udtryk for, at Googles værktøj med at samle en virksomheds vigtigste oplysninger på én side er meget nyttig og populær.
En undersøgelse fra Brightlocal på tværs af forskellige lande og industrier viste, at 84% af besøgende på GMB profiler kom fra søgninger på virksomhedens typer af produkter (Discovery) og altså ikke eksisterende navne på virksomheder (Direct). Dvs. at antallet af mulige kunder, der leder netop efter din type virksomhed, er rigtig høj!
75% af søgninger på virksomheder finder sted på Google Search, og 25% finder sted på Maps (2019). Det kan dog meget vel ændre sig i fremtiden i takt med, at Maps vinder frem som nyttigt værktøj med nogle af de samme funktioner som sociale medier.
Som allerede nævnt skal man hurtigt i gang med at optimere sin GMB virksomhedsprofil og bruge den på regelmæssig basis hellere end at granske Internettet for valide undersøgelser. Så vil man efter et par måneder kunne se resultatet af sit arbejde og bruge det fremadrettet i sin marketingstrategi.
Hvis I er interesserede i en uforpligtende snak og afdække jeres behov, så ring på +45 42 800 768 eller skriv til os. Vi har hjulpet små og mellemstore virksomheder i mere end 10 år med digital markedsføring. Vi hjælper bl.a. med optimering af GMB profiler og seo hjælp.
Analyse af GMB data
En optimeret GMB profil giver potentielle kunder mulighed for interaktion med virksomheden, og det betyder, at der genereres to slags data:
- den kvantitative og kvalitative i form af fysiske spor som beskeder på chat, spørgsmål og anmeldelser,
- den kvantitative der måles i backend på Google Search, Google Maps og Google Analytics.
Som vi kender det fra sociale medier, er også en GMB virksomhedsprofil et værktøj til tovejskommunikation. Kunder kan skrive anmeldelser, som virksomheden kan kommentere på, stille spørgsmål og chatte med virksomheden.
Andre sociale medier begynder også i højere grad at overtage nogle af kundeservicefunktionerne, for det er blevet almindeligt, at folk udtrykker begejstring eller irritation på de sociale medier. Tilfredse kunder kan blive anmodet om en anmeldelse, og utilfredse kunder kan stilles videre til decideret kundeservice, hvor virksomheden kan prøve at løse problemet.
Hvis man har få henvendelser på sin GMB virksomhedsprofil, siger det ikke nødvendigvis noget om, at ens profil ikke er optimeret og relevant. Det siger nærmere noget om, hvilke platforme ens kunder bruger til forskellige funktioner. Ens antal af anmeldelser er dog en indikator for, om man skal investere mere energi i at samle flere sammen.
Google Search og Google Maps App, der jo som bekendt er de to platforme, en GMB profil kan administreres fra, giver dyrebar indsigt i en række data. Først og fremmest:
- hvor mange visninger din virksomhedsprofil har haft denne måned på Google.
Ønsker man yderligere data, kan man trykke på informationen om antallet af visninger, og så åbnes sektionen Effektivitet, hvor en lang række data kan tilgås:
- hvor mange interaktioner der har været med virksomhedsprofilen,
- hvor mange websiteklik der har været fra virksomhedsprofilen – fordelt på Search & Maps og mobil & computer,
- antal søgninger der resulterede i visning af virksomhedsprofilen – fordelt på søgeord,
- antal personer der har set dine produkter,
- hvor mange telefonopkald der er foretaget via din virksomhedsprofil,
- hvor mange rutevejledninger der er foretaget via virksomhedsprofilen.
Forholdet mellem antal websiteklik og total antal visninger er som bekendt Klikraten (Click Through Rate), der er et populært måleredskab i digital markedsføring. Forholdet mellem det viste antal produkter og totale antal visninger er også en af de helt centrale sammenhænge, man skal kigge nærmere på.
Google Analytics er ikke automatisk sat op til at tracke, hvor meget trafik der kommer fra GMB profilen, men det kan man gøre. Det er en lille smule teknisk, og den bedste beskrivelse, vi har kunne finde på nettet er denne her.
Vi hjælper jer selvfølgelig også meget gerne med det, så I kommer ordentlig fra start! Skriv eller ring til os – vi glæder os til at tage en uforpligtende snak med jer.
Google Analytics indsamler også data på specifikke landingssider, og dem kan man linke til fra sine nyheder. Ellers er Google Analytics også nyttig i denne sammenhæng om lokal SEO – som en Google My Business virksomhedsprofil jo hører ind under – ift. at måle på trafikken fra betalte lokale søgeord. Det kan I læse mere om i vores fyldestgørende artikel Lokal SEO optimering 2023.
Sammenhængen mellem SEO og en GMB profil
Almindelig SEO eller blot SEO handler om, hvordan man ved optimering af sin hjemmeside ift. bl.a. søgeord opnår den eftertragtede placering for forreste side i Googles søgeresultater. Det forklarer vi udførligt i artiklen Alt der er værd at vide om SEO tekster i 2023. Her er hensigten og rækkevidden i teorien global.
Lokal SEO handler om, at man med sin GMP profil får lokale kunder. Her er der ikke uanede vækstmuligheder, og rækkevidden er og bliver lokal. Så lokal SEO handler om at få sin vigtige, lokale ’bid af kagen’, og at udnytte den nye mulige markedsføringskanal og opnå øget indtjening.
SEO handler primært om søgeord, og lokal SEO handler om lokale søgeord eller lokale søgninger. Derfor er de tæt forbundet, men som vi så i eksemplet med gummistøvler, kan man ikke nødvendigvis blot tilføje en geografisk placering efter søgeordet.
Desuden vil nogle lokale søgeord ikke høre hjemme i GMB profilen men rettere i en artikel på hjemmesiden. Som med al SEO er søgeordsanalysen samt kendskabet til kunderne, virksomheden, konkurrenterne og søgeadfærd udgangspunktet, hvorpå de strategiske beslutninger tages.
Kom godt i gang med Google My Business
Hvad er Google My Business og er det vigtigt i 2023? Forhåbentligt er det soleklart, hvorfor man ikke skal gå glip af dette gratis værktøj til at drive yderligere trafik til sin hjemmeside. Udover den direkte trafik, der automatisk vil medføre et øget salg, betyder forøget trafik også bedre placering i almindelige søgeresultater. Lokal SEO med en optimeret Google Your Business profil booster nemlig almindelig SEO!
Google er den største søgemaskine med 84% af alle søgninger, og det er et utroligt antal søgninger, der foretages dagligt. Der er ikke udsigt til, at det skifter i nærmeste fremtid, og selv populære sociale medier er ikke direkte konkurrenter. Derfor er der stor grund til at vedblive at investere i SEO for at sikre sin virksomhed både nu og i fremtiden.
”Det kan meget vel være, at GMB profilen
vil blive jeres vigtigste kommunikationskanal
med langt flere visninger og et helt anderledes klientel
end på de sociale medier. Og så endda helt gratis!”
Med denne guide er I klædt på til selv at optimere jeres vigtige Google My Business profil. Hvis I ønsker professionel hjælp af en SEO specialist fra vores team i digital markedsføring og dermed styrke jeres markedsføringsindsats og skabe forøget omsætning, så ring på +45 42 800 768 eller skriv til os.
Vi vil med glæde hjælpe jer som vi har hjulpet +100 kunder i løbet af de sidste 10 år.