On-page SEO 2023
On-page seo er processen bag, optimering af hjemmesidens forskellige indholdssider med formålet, at opnå de bedst mulige placeringer på søgemaskinerne.
Indholdsfortegnelse til on-page SEO
Her får du alle de vigtigste tips & tricks, sammen med de mest effektive metoder og seo værktøjer, du skal bruge til en effektiv og succesfuld on-page seo optimering.
Indholdfortegnelse
- Hvad er on page SEO optimering
- Hvorfor er on page SEO optimering vigtigt
- Optimer dit indhold til søgemaskinerne
- Placer keywords i starten af indholdet
- Optimering af Title tag
- Optimering af Metabeskrivelse
- Skriv SEO optimeret og værdifuldt indhold
- Giv dit indhold struktur
- Optimer billeder og brug ALT tekst
- Tilføj interne og eksterne links
- Anvend SEO venlige URL’s
- Hastighedsoptimering af hjemmeside
Hvad er on-page SEO
On-page SEO er processen bag, at optimere alle elementer på en hjemmeside med formålet, at opnå bedre placeringer på alle de forskellige søgemaskiner som Google, Yahoo, Bing mm.
On-page SEO handler rent praktisk talt, om optimering af alle elementer du selv kan kontrollere på en hjemmeside som eksempelvis:
- Indhold på siden
- Titletags
- Metabeskrivelser
- Interne links
- URL Struktur
- Headings
- Navigation
- Hastigheden
- Brugeroplevelse
- Og meget mere…
Med en on-page søgemaskineoptimeret hjemmeside, sikrer du de forskellige søgemaskiner, modtager de helt rigtige signaler fra en hjemmeside, samtidig med søgemaskinerne hurtigt kan kategorisere de forskellige indholdssider korrekt i deres bibliotek.
Hvorfor er on-page SEO vigtigt
On-page SEO er vigtigt fordi, du hjælper søgemaskinerne med bedre, at kunne forstå og analysere hvad indholdet på hjemmesiden handler og forbedrer derved den samlede bedømmelse af hjemmesiden.
En anden stor fordel ved bedre betingelser, og adgang til din webside for søgemaskinerne, er de hurtigere og bedre kan matche en brugers forespørgsel, med indeholdet på din hjemmeside.
Som et vigtigt led i on-page SEO,er det vigtigt, at optimere hjemmesidens tekniske fundament (kode mm.), samt alt det visuelle (billede, medier, tekst mm.) Det er samtidig vigtigt, at du altid husker, at overholde alle de nye og gældende retningslinjer fra Google.
On-page seo er stadig den mest anvendte og effektive digitale marketings strategi målt på afkast for investeringen. Det er netop derfor on-page søgemaskineoptimering, er det rette valg for virksomheder, der har fokus på en sunde investeringer og sund fornuft.
Ved at analysere de seneste officielle tal, får vi hurtigt en fornemmelse for, hvorfor on-page seo er vigtigt. Søgemaskinerne har med over 53% af den samlede trafik på internettet, en afgørende betydning for alle virksomheders digitale succes
Optimering af indholdet til søgemaskinerne
Nu hvor du har fået en bedre forståelse for, hvorfor on page seo er så vigtig, er det tid til den egentlige optimering af din hjemmeside og indholdet herpå.
Nedenunder gennemgår vi i detaljer, hvordan du bedst foretager en on-page optimering, samt strukturerer og implementerer søgeord på hele din hjemmeside.
Tip: Her kan du læse mere om hvad er SEO eller SEO Tekster
Brug søgeord i starten af indholdet
Hvis en besøgende først foretager en søgning, er det primært søgeord der afgør hjemmesidens placering i søgeresultaterne. Ved at vælge de rigtige søgeord, vil din hjemmeside dermed have en større chance for, at opnå en af de eftertragtede topplaceringer.
Der findes delte meninger, om anvendelsen og implementeringen af søgeordn men med over 10 års erfaring, får du vores opskrift til, hvordan du opnår hurtig succes på søgemaskinerne.
Retningslinjer for brugen af søgeord:
- Anvend 2-10 søgeord per side.
- Anvend dit primære søgeord indenfor de første 100 ord.
- Anvend forskellige variationer af samme keyword.
- Husk brugen af søgeord i ALT-Tekst.
- Inkluder søgeord i Titel og metabeskrivelser.
- Anvend dit (dine) primære søgeord 3 gange ved 500 ord.
- Anvend dit (dine) søgeord 5 gange ved 1000 ord.
- Anvend dit (dine) søgeord 7 gange ved 2000 ord.
- Anvend dit (dine) søgeord 9 gange ved 3000 ord.
Title tag
En sides title tag er et stykke kode, der angiver hjemmesidens overskrift. Hjemmesidens title tag vises på søgemaskinen, og ser sådan her ud i HTML kode < h1 > Sidens titel < /h1 >.
Titlen på din side har flere forskellige formål:
- Søgemaskinerne bruger sidens titel til at forstå hvad indholdet handler om.
- Sidens titel tag fortæller brugeren på søgemaskinen hvad siden indeholder
- Sidens titel bruges ved deling på andre hjemmesider eller de sociale medier.
Nedenunder finder du et eksempel på, hvordan sidens titel tag fremstår i Googles søgeresultater.
Som illustreret i eksemplet ovenover, kan du se sidens title tag eller overskrift, kort og præcis beskriver hvad den pågældende side indeholder, plus de søgeord vi ønsker at rangere for.
Vil du selv opnå gode placeringer i Google søgeresultater også kaldet SERP’s, finder du her en liste over de vigtigste tips du kan rette dig efter.
- Sidens overskrifter må maksimalt indeholde 60 tegn
- Anvend din(e) primære søgeord i overskriften
- Brug unikke overskrifter til alle sider
- Anvend overskrifter formet som et spørgsmål
- Sidens overskrifter skal skille sig ud fra konkurrenterne
Metabeskrivelser
metabeskrivelsen er en kort informativ tekst, der kort beskriver hvad siden indeholder, de vigtigste elementer og hvad brugeren kan forvente at finde.
Nedenunder finder du et godt eksempel på, hvordan en metabeskrivelse fremstår i søgeresultaterne fra Google.
Glemmer du at udfylde din metabeskrivelse, vil søgemaskiner som Google, automatisk udfylde de manglende metabeskriver. Det er dog vigtigt du husker, det officielt altid anbefaler du skriver dine egne unikke metabeskrivelser, til alle de forskellige indholdssider på hjemmesiden.
Metabeskrivelsen har officielt, ikke nogen direkte indflydelse på dine placeringer, men er en af de bedste metoder til, at fange brugernes opmærksomhed og skille sig ud fra konkurrenterne.
Dermed kan anvendelsen af gode metabeskrivelser, alligevel have en stor påvirkning på dine endelige placeringer.
Ved at anvende bedre metabeskrivelser end dine konkurrenter, kan du opnå flere klik og dermed vise søgemaskinerne, din hjemmeside er mere relevant end konkurrenternes.
Her finder du vores bedste tips til gode placeringer i søgeresultaterne:
- Metabeskrivelsen skal være mellem 50 og 160 tegn, der vises maksimalt 120 tegn på mobil
- Inkluder dine primære søgeord i metabeskrivelsen
- Brug argumenter om hvorfor de skal vælge din hjemmeside
- Grib brugernes opmærksomhed med et godt tilbud
- Kommuniker dit budskab klart og tydeligt
- Tjek konkurrenters metabeskrivelser
Anvend værdifuldt og optimeret indhold
Som tidligere nævnt ved en manglende metabeskrivelse, vil Google automatisk vælge indhold tilfældigt indhold fra den pågældende side til metabeskrivelsen.
Ved on-page seo er nyt og værdifuldt indhold, der besvarer din målgruppes spørgsmål hurtigt og effektivt. Med afstand den bedste metode til, at tiltrække flere af de rigtige besøgende.
Selvom det kan virke fristende, at tilføje nogle søgeord til dine allerede eksisterende seo tekster på hjemmesiden, er vigtigt du først har en klar plan for:
- hvilket indhold der søgeordet passer til
- hvilket indhold der er aktuelt
- hvor stor værdi indholdet kan bidrage med.
Du kan lære mere om relaterede emner her – Hvad er SEO, SEO analyse, Søgeordsanalyse eller SEO tekstforfatter. Har du allerede styr på alt det basale indenfor søgemaskineoptimering, finder du her vores anbefalede værktøjer til søgeord:
- Google Search Console
- Google Analytics – gratis
- Google Ads Keyword Planner – gratis
- Ahrefs – gratis og betalt
- SEMrush – betalt
- Storybase – betalt
- Keyword Tool – gratis
- Answer the Public – gratis og betalt
Ved anvendelsen af søgeord gælder det altid om, at bruge dine søgeord så naturligt som muligt i teksterne.
Med et godt overblik og en søgeordsanalyse, kan du bedre identificere hvad brugerne søger efter og hvorfor de egentlig søger efter det. Med en god forståelse for, hvordan du kan besvare din målgruppes spørgsmål, er du allerede langt foran dine konkurrenter.
Giv dit indhold struktur
Som et andet vigtigt led i on page søgemaskineoptimering, er velskrevet struktureret indhold et must. Strukturet indhold hjælper både besøgende og søgemaskinerne med, at forstå hvad indholdet handler om.
Besøgende der først ankommer en hjemmeside, skimter som det første de forskellige overskrifter med formålet, at se hvilke dele af siden og dermed teksterne der kunne være interessante for dem.
De fleste hjemmesider tilføjer automatisk, H1 tag til dine overskrifter, sidetitler eller produktnavne. Nogle gange opstår der desværre fejl eller komplikationer, som eksempelvis flere H1 tags på en side, eller et billed/logo der er fejlagtigt angives som sidens overskrift.
Vil du tjekke din egen hjemmeside, kan du med fordel foretage en gratis scan med eksempelvis SEO Tester online . Nedenunder finder du et eksempel på, hvordan korrekt struktureret indhold skal se ud.
Optimering af billeder og anvendelse af ALT-tekst
Sammen med nyt og værdifuldt seo optimeret indhold, er billeder og video den bedste metode til, at skabe større opmærksomhed om dit indhold og øge chancen for gode placeringer på søgemaskinerne.
Tip: Alle dine billeder bør ligesom dit indhold være unikke.
Det bedste sted at starte, er ved optimering af billeder, så de fylder mindst muligt. Vi anbefaler du bruger en gratis tjeneste til optimering af billeder som eksempelvis TinyPNG. TinyPNG er er en nem og gratis drag n’ drop, løsning til optimering af JPG og PNG-filer.
Efter alle billederne på hjemmesiden er optimeret og de gamle erstattet, er det næste step, at huske ALT-tekster til alle billeder på hjemmesiden.
ALT-tekst til billedet har to formål.
- De fortæller søgemaskinerne hvad billedet illustrerer.
- Hvis brugeren er blind, kan de få læst ALT-teksten højt.
Ved optimering af ALT-tekst på dine billeder, gælder det om, at beskrive hvad billedet illustrerer kort og så præcist som muligt, gerne sammen med dine primære søgeord og/eller variationer heraf.
Det anbefales altid, at du husker at omdøbe filnavnet på billederne før du uploader dem, til den relevante alt-tekst i stedet for noget tilfældigt som eksempelvis IMG.JPG
Tip: Søgemaskiner læser kun op til 125 tegn i dine ALT-tekster
Tilføj interne og eksterne links
Eksternt link – Kort forklaret er et eksternt link, et link der leder din besøgende videre til en anden hjemmeside.
Eksempler på gode eksterne links:
- Links til en autoritativ kilde der underbygger din påstand
- Links til en autoritativ kilde der angiver flere informationer
- Links til relevante sider
Læser du denne guide igennem, vil du opleve vi jævnligt gør brug af links til andre relevante kilder. B
Tip: Du bør altid sørge for, links til andre sider åbnes i et nyt browservindue.
Internt link – Et internt link er kort forklaret, et link der leder brugeren videre til en anden side, på den samme hjemmeside de har åben.
Der findes mange forskellige grunde til, at brugen af relevante interne links virker, og hvorfor de er så vigtig en del af on-page seo.
Her finder du nogle af de vigtigste:
- Interne links hjælper søgemaskinerne med, at forstå hvilket indhold er relateret til hinanden
- Interne links giver både Google og dine besøgende, mulighed for hurtigere navigation
- Interne links fastholder dine brugere længere og giver bedre placeringer
- Interne links kan øge andre siders autoritet
Brug SEO venlige adresser
Som en vigtig del af on-page søgemaskineoptimering, kan din URL-struktur, have stor betydning for dine placeringer i søgeresultaterne.
Som du kan se illustreret i eksemplet ovenover fra Google eget søgeresultat, fremstår din url-struktur nu direkte som noget af det første, lige ved siden af sidens titel.
Udover den større synlighed, har Google og andre søgemaskiner nu besluttet, at gøre dine url interaktive. Det betyder rent praktisk, at brugerne kan klikke sig direkte videre til de andre links på hjemmesiden. Brugen af seo venlige url, er derfor vigtigere end nogensinde før.
Sådan opretter du SEO-venlige URL-struktur
Som det første anbefaler vi, du holder dine URL’s korte og inkluderer dit søgeord. Som illustreret i eksemplet ovenover, er siden optimeret til søgeordet ny webshop.
Har du flere end et keywords, kan du med fordel tilføje to til tre ord.
Hastighedsoptimering af side
Der findes desværre ingen, der med 100% sikkerhed, kender til hvilke algoritmer Google egentlig bruger til deres placeringer. Men alle med forståelse for seo ved, at hjemmesidens hastighed, er noget af det vigtigste.
Ser vi på de seneste offentliggjorte studier af Google selv, kan vi se hvis en webshop tager mere end 3 sekunder før den er klar, vil over 50% af de besøgende allerede have lukket siden.
Mangler du hjælp til hastighedsoptimering?
Har du spørgsmål eller tvivl til, om din hjemmeside overholder Google krav til hastigheden, kan du med fordel prøve Google gratis værktøj – Pagespeed Insight.