Teknisk SEO 2023
Teknisk seo er processen bag, at optimere de tekniske elementer på en hjemmeside. Ved at sikre det et tekniske solidt fundament, vil hjemmesiden belønnes med bedre placeringer i søgeresultaterne.
Teknisk søgemaskineoptimering indeholder eksempelvis:
- Crawling og indeksering
- XML Sitemaps
- Duplikeret indhold
- Struktureret data
- Optimering af kode og meget mere...
Indholdsfortegnelse til teknisk seo
Her finder du svar på alle spørgsmål, du kunne have om teknisk seo. Mangler du hjælp til din teknisk søgemaskineoptimering, kan du udfylde vores kontaktformular eller ringe direkte på +45 42 800 768.
Indholdsfortegnelse teknisk seo optimering:
Hvad er teknisk seo
‘Hvad er teknisk seo?’ ved en teknisk seo, optimerer og sikrer du et bedre tekniske fundament til din hjemmeside. Ved at give søgemaskinerne bedre adgangsbetingelser, kan søgemaskinen bedre indeksere og forstå hjemmesiden indhold, der øger din chance for bedre placeringer i søgeresultaterne.
Som et vigtigt led i seo optimering, er det vigtigt, du opfylder alle gamle samt nyeste retningslinjer fra søgemaskinerne.
Tip: Her kan du læse mere om hvad er seo
Teknisk seo indeholder eksempelvis:
- SSL certifikat
- Responsivt design
- Hastighedsoptimering
- XML sitemap
- AMP
- Struktureret data
- Google Search Console og Bing
- Døde links
- Duplikeret indhold
- Sikkerhed
- Robot.txt
Hvorfor er teknisk seo vigtigt
De fleste ved hvor vigtigt en hjemmesides on-page seo og seo tekster, er for gode placeringer på søgemaskinerne og de organiske søgeresultater.
Det er her teknisk seo kommer ind i billedet, uden et teknisk solidt fundament, vil hjemmesidens chancer for gode placeringer være betydelige forringet.
Med teknisk søgemaskineoptimering af en hjemmeside, sikrer du dine brugere en bedre oplevelse, samtidig med du sender bedre signaler til Google, der hæver søgemaskinens samlede vurdering af hjemmesiden.
Mange virksomheder glemmer desværre, den vigtige tekniske optimeringen af hjemmesiden. Det er netop derfor, det er netop her du bør gribe chancen og komme foran dine konkurrenter.
Optimering af teknisk SEO
hjemmesidens tekniske seo er et afgørende element, i hvilke placeringer hjemmesiden opnår på søgemaskinerne organiske søgeresultater.
Længere nede på denne side, finder du de vigtigste tips og tricks til, hvordan du sikrer, det bedst mulige tekniske seo fundament til din hjemmeside.
Med over ti års erfaring i teknisk søgemaskineoptimering, ved vi nøjagtig, hvordan du opnår gode resultater på de forskellige søgemaskiner.
1. Husk SSL certifikat
SSL er en forkortelse for “Secure Sockets Layer” og er en metode til, hvordan hjemmesidens identitet bekæftiges og tillader samtidig en sikker krypteret forbindelse.
Som en bonus er det nemt, at identificere om din hjemmeside har et SSL certifikat aktivt og installeret. Ønsker du at tjekke om din hjemmeside har et SSL certifikat aktivt, kan du blot tjekke om adresse linjen starter med “https://”, hvor hjemmesiden uden SSL kun indeholder “http://.”
Tilbage i 2014 annoncerede Google, de ikke længere ønskede at se den usikre “Http://” version mere, men i stedet foretrækker den nye sikre standard “Https://.”
Den gode nyhed er de fleste webservere eller host, tilbyder i dag som standard en funktion til aktivering af dit SSL-certifikat.
2. Brug et XML Sitemap
Et XML-sitemap er en tekstfil, der indeholder et bibliotek over alle de individuelle sider på hjemmesiden. Ved at stille et bibliotek over hjemmesidens indehold til rådighed, kan søgemaskinerne hurtigt og præcist finde og indeksere indholdet og eventuelle ændringer der foretages.
De fleste hjemmesider i WordPress eller Magento, indeholder som standard en funktion til oprettelse af XML-sitemap. Hvis du ikke allerede har et sitemap, anbefales det du installerer et plugin som Yoast eller Rankmath, der nemt klarer opgaven for dig.
Efter du har lavet og aktiveret dit XML-sitemap på din hjemmeside, er det vigtigt du opretter en profil til din virksomhed i Google Search Console.
Efter du har oprettet en profil Google search console, kan du indsætte web-adressen til dit sitemap og tjekke alt virker som det skal.
3. Hastighedsoptimering af hjemmeside
Man kan roligt sige, det ikke længere er nogen hemmelighed, søgemaskiner og brugerne foretrækker hurtige hjemmesider. Ifølge Google officielle analyser forlader over 50% af de besøgende hjemmesiden, tager den mere end 3 sekunder at indlæse.
I den digitaliserede verden, hvor teknikken kun udvikler sig hurtigere. Findes der heldigvis et hav af metoder til hastighedsoptimering af en hjemmeside.
Vil du gerne se, hvordan det står til med din egen hjemmeside. Anbefaler vi Google eget gratis test værktøj Pagespeed Insight. Efter at have kørt en test af din hjemmeside med Pagespeed insight, modtager du en samlet score sammen med en liste af potentielle forbedringer.
De vigtigste elementer i en hastighedsoptimering:
- God web-server
- Reducering af anmodninger og minimer brugen af plugins
- Gennemgang af CSS
- Optimering af billeder + SVG format
- Reducering af Java, PHP og andet unødvendigt kode.
- Implementering af CDN
Mangler du en hastighedsoptimering af dit website, tilbyder vi danmarks skarpeste priser på løbende hastighedsoptimering.
Vi tilbyder også en special aftale, om løbende hastighedsoptimering for mindre hjemmesider og webshop løsninger fra kun 200.- kr. per måned og 1000 kr. i oprettelse.
4. Ret duplikeret indhold
Vil du opnå en af de eftertragtede topplaceringer i Googles søgeresultater, er unikt, velskrevet og værdifuldt indhold til alle de forskellige indholdssider et must.
Desværre begår mange stadig den elementære fejl, at anvende det samme indhold på flere af hjemmesidens individuelle sider. En af de største ulemper ved anvendelsen af duplikeret indhold, er hjemmesiden i princippet vil konkurrere med sig selv.
En anden stor ulempe ved brugen af duplikeret indhold, er chancen for en alvorlig straf fra en af søgemaskinerne som Google eller Bing.
Alle store søgemaskiner har offentlig publiceret, at benytter du duplikeret indhold på dine sider, kan søgemaskinerne uden advarsel helt eller delvis fjerne alle dine organiske søgeresultater.
5. Mobil venligt webdesign
Google annoncerede tilbage i September 2022, at for fremtiden ville deres søgemaskine først indeksere og rangere mobilversionen af en hjemmeside.
Med udviklingen af smartphones, billige tablets og andre mobile enheder. Har det altid kun været et spørgsmål om tid, før et responsivt design, blev det vigtigste led i en hjemmeside.
Med et responsivt mobil venligt webdesign, tilpasser sig enheden brugeren benytter. Ved at tilpasse alle elementer de forskellige enheder, kan du ofte spare plads og derved have en hurtigere hjemmeside.
6. Brug struktureret schema-markup
Struktureret schema markup er et stykke kode, som du kan tilføje til hjemmeside emed formålet, at hjælpe søgemaskiner med bedre at forstå indholdet.
Vi anbefaler du altid tilføjer aggregaterating schema, der tillader dine søgeresultater, at vise dine anmeldelser i form af stjerner.
Sådan tilføjer du aggregaterating schema markup.
Der findes primært 2 metoder til, at begynde at få vist dine anmeldelser. Du kan tilføje markup til hjemmesidens kode, eller bede din udvikler gøre det for dig. Den anden metode er at benytte en af betalte abonnement løsninger, der kan sørge for at vedligeholde og implementere koden for dig.
Hvis du ønsker at implementere aggregaterating til dit schema-markup selv, kan du med fordel følge Google egen officielle guide.
7. Fjern døde links
Ødelagte links har en direkte inflydelse, på dine endelige placeringer i søgeresultaterne. En anden stor ulempe ved døde links, er de ofte kan ødelægge oplevelsen eller ligefrem få dine besøgende til at forlade siden.
Bruger dine besøgende et link, der linker til et internt eller eksternt dødt link. Vil brugeren ofte opleve det som uprofessionelt, eller måske endnu værre ikke komme tilbage igen.
Efter du har identificeret de døde links, skal de enten fjernes eller ændres til nye eller de korrekte destinationer. Hvis du ikke allerede bruger et af de store SEO-værktøjer til identificering af døde links, kan du med fordel anvende et gratis værktøj som Deadlinkchecker.
En anden effektiv måde, at undgå besøgende lander på side der ikke findes, er integrationen og anvendelsen af en god 404 side.
Du kan med fordel tjekke i dit tema, om det skulle have en funktion til en 404 side. Med en god skabelon til døde links, vil dine kunder altid kunne navigere nemt videre.