Webshop priser - Hvad koster en webshop
Markedet for e-handel blev i 2022 på verdensplan estimeret til en total værdi af 5,7 billioner amerikanske dollars. Da der ikke er nogen grund til ikke at få sin bid af den meget lukrative kage, er et spørgsmål, der hurtigt melder sig: ”Hvad koster en webshop?” og ”Hvem skal lave den?”
En pris på webshop afhænger selvfølgelig af kravspecifikationer, og hvem der laver den, så der er ikke noget helt entydigt svar på spørgsmålet. Vi vil dog gennemgå nogle af de forskellige muligheder og dertilhørende priseksempler, så I på 10 minutter er klædt på til gå i gang med eller optimere jeres webshop.
Når man taler om webshop pris – eller bare priser generelt – hænger en billig webshop løsning eller en dyr webshop løsning sammen med, hvad man får for pengene. Vi tillader os at minde jer om, at vi i Online Marketers har over 10 års erfaring med udvikling af webshops til små og store virksomheder, og vi vil selvfølgelig også gerne hjælpe jer!
Kontakt os på +45 42 800 768 eller send os en email. Vi glæder os til at hjælpe dig og din virksomhed.
Webshop udvikling
Når man går i gang med sin webshop og skal forme sig en idé om webshop priser, skal man være så præcis med sine kravsspecifikationer som muligt. Hvis man kan kode, eller har en i virksomheden som kan, kan kravsspecifikationerne skrives i kode. Ellers vil en fyldestgørende beskrivelse også være tilstrækkelig og uanset hvad, starter designet af en webshop med en beskrivelse af kunderejsen og -oplevelsen.
Helt enkelt handler det om at definere:
- de forskellige funktioner (se nærmere på en vare, filtrere på farver og størrelser, lægge vare i kurv, checke ud etc.),
- hvordan de tilgås (tryk, hover etc.),
- rækkefølgen af steps på kunderejsen.
Hvis det er første gang, man designer en webshop, vil der uundgåeligt være dele af processen, man glemmer. Her vil en webudvikler bistå med at fylde de tomme huller ud. Man kan desuden udvikle videre på designet senere og tilføje mere avancerede funktioner såsom valg af indpakning, gavekort, personlig kalender til fødselsdage og ’voice search’ som i 2022 blev spået som en af de helt store fremtidige trends indenfor webhandel (Oberlo, 2022).
Alle de ekstra funktioner vil selvfølgelig øge kompleksiteten og dermed en pris på webshop design. Nogle funktioner vil være nødvendigheder, og andre vil være ekstra funktioner og altså marketing initiativer til at få en kunde til at foretrække virksomheden frem for en anden.
Webshop platform
Et andet af de første og vigtigste spørgsmål og beslutninger er, hvilken platform der skal benyttes til webshoppen eller hjemmesiden med webshop. Det har afgørende betydning for prisen, og et design på én platform kan ikke konverteres til en anden, hvilket gør det meget omstændigt at skifte. Derfor bør det overvejes nøje.
Som udgangspunkt findes der tre typer af platforme til webshops eller hjemmesider med webshops. Disse bliver også kaldt Content Management Systems (CMS):
- platforme der skal kodes eks. Adobe Commerce (tidligere Magento),
- platforme med moduler eks. WordPress og Shopify,
- branche-specifikke platforme med faste funktioner og design eks. DecoNetwork.
En løsning på webshop, hvor alt skal kodes fra bunden, vil være et valg for primært større virksomheder, hvor budgettet er der til at lave noget helt unikt, løbende vedligeholde det og sikre det mod cyberangreb. Det er netop også eksistensberettigelsen for særligt den næste type platform, der er blomstret op og er det mest populære valg blandt start-ups, små og store virksomheder.
Hjemmesidedesign og design af webshop med færdiglavede moduler har været populært i snart 20 år som en nem måde at komme i gang med e-handel på uden dog at skulle gå på kompromis med æstetik og funktionalitet. WordPress kom først som en platform til hjemmesider før man overhoved kunne handle på nettet. De tilføjede senere deres populære plugin WooCommerce, der også gjorde deres platform velegnet til e-handel.
Shopify kom til i 2006 og er i modsætning til WordPress født som en decideret platform til e-handel. De tilbyder professionelt designede templates til webshops, og deres fokus og hele virksomhedens USP er at fremvise varer og gøre købsoplevelsen så indbydende som muligt.
Der findes masser af sammenligninger på nettet af CMS platforme. Ofte er det en smagssag, om man bliver tiltrukket af Shopifys lækre design og mulighed for at komme hurtigt i gang, eller om man foretrækker WordPress, fordi man ikke skal betale for hver en plugin, man ønsker at benytte.
Sidst men ikke mindst findes der branche-specifikke platforme, der tilbyder komplette IT løsninger med design og funktioner. De er værd at nævne i denne sammenhæng for at give det komplette billede, men da de ikke skal designes og bygges men blot udfyldes med virksomhedens produkter, vil der ikke være brug for en webudvikler. Det er netop deres eksistensgrundlag og derfor ikke noget, vi beskæftiger os med i Online Marketers.
Webshop priser
I Online Marketers, hvor vi har over 10 års erfaring med udvikling af hjemmesider og webshops samt digital markedsføring, har vi indgående erfaring med at arbejde i WordPress og Adobe Commerce (Magento). Det giver os den største frihed og fleksibilitet og dermed det bedste resultat.
Vi starter altid et samarbejde med en ny kunde med en indledende samtale, der afdækker kundens behov og ønsker. Vi arbejder med forskellige prisstrukturer, og alt efter kundens ønske kan et samarbejde aflønnes på følgende måder:
- Opgave
- Timepris
- Klippekort
I denne sammenhæng er det også nyttigt at tale om pris på webshop, når det kommer til indhold på selve webshoppen (SEO analyse, tekst, fotos, video) samt efterfølgende og løbende vedligeholdelse.
Nedenfor gennemgår vi de forskellige scenarier, så I let og hurtigt kan komme videre med arbejdet med jeres webshop. Vi hjælper selvfølgelig gerne med at udvikle jeres butik på nettet – så skal I blot ringe på +45 42 800 768 eller skrive til os her.
Webshop priser – Opgave
De fleste af vores kunder foretrækker en fast pris på selve opgaven, når de vælger deres webshop løsning. Fordelene er mange, og særligt er det betryggende at kende prisen fra start – specielt hvis det er første gang, man designer en webshop.
Et digitalt bureau med mange års erfaring kan ud fra en funktionalitetsbeskrivelse se, ca. hvor lang tid det kommer til at tage. Det kan en kunde ikke nødvendigvis, hvis det ikke er indenfor deres ekspertiseområde.
Når en pris på webshop er aftalt på forhånd, arbejder begge parter under lidt mindre stress, da man ikke hele tiden er opmærksom på urets tikken. Det gør processen lidt mindre hektisk, hvilket også er del af et godt samarbejde.
Vi anbefaler en fast pris til kunder, der laver deres første webshop; både start-ups, små og store virksomheder. Uanset om webshop designet og udviklingen er enkel eller kompleks, er det oftest en god og billig webshop løsning.
En hurtigt søgning på Google, ift. hvem der kan designe og udvikle ens webshop samt prislejet, giver resultater af meget forskellig karakter. Der er alt fra en meget billig webshop løsning udbudt af freelancere i primært Asien til mere bekostelige løsninger lavet herhjemme af smarte bureauer.
Som vi allerede har nævnt, handler ’billig-dyr’ sammenligningen ikke kun om priser men jo også, hvad man får for det. Vi har flere gange oplevet at få kunder, der kommer til os efter at have haft en dårlig oplevelse andetsteds, hvor produktet (webshoppen) var af så ringe kvalitet, at den billige pris endte med at være penge ud af vinduet – og altså derfor en dyr oplevelse. Pris er dog en meget væsentlig faktor i forretning, og to priser vil selvfølgelig kunne sammenlignes – forudsat at produkterne alle er professionelle løsninger.
I Online Marketers laver vi hjemmesider og webshops i alle størrelser. Et præcist tilbud gives på baggrund af jeres specifikke behov, men nedenfor kan I se, hvor vores pris på webshop eller på hjemmeside med webshop starter.
Det inkluderer alt mht. design, funktion og udvikling fra start til slut, så betalingsløsninger, cookie consent, juridisk korrekte samtykker til nyhedsbreve og handelsbetingelser etc. er sat op.
Webshop priser – Timepris
Timepris er det ene af de to alternativer til den faste pris, og det er oftest det, som kunderne vælger, hvis de ikke ønsker en fast pris. Her er det lidt sværere at svare på spørgsmålet ’Hvad koster en webshop?’, og prisen vil være direkte afhængig af funktionalitetsbeskrivelsen men også hvor forberedt og præcis kunden er under den løbende udvikling.
Jo mere kunden ved om webshops og det at drive en virksomhed på nettet, jo hurtigere vil spørgsmål og løsninger kunne findes. Et professionelt webbureau kan selvfølgelig også hjælpe med at guide kunden igennem til at træffe de mest hensigtsmæssige beslutninger.
Som udgangspunkt tager det i omegnen af 25 timer at sætte en webshop eller hjemmeside med webshop op i eksempelvis WordPress. Så har man en standard løsning med de nødvendige funktioner og indbydende design.
Udvikling af webshops og hjemmesider er sammen med digital markedsføring grundstenene i vores virksomhed, og I kan læse mere specifikt om opgavens indhold og processen på siden Professionel Hjemmeside Udvikling.
Der vil I bl.a. kunne læse, at vi i WordPress tilbyder ”hjemmeside udvikling fra bunden”, og med det mener vi, at vi både benytter moduler men også laver kode selv. Det betyder, at I ikke har en masse unødvendige ’scripts’ kørende, der blot gør siden langsom. Det er sådan vi arbejder, når vi giver et tilbud på WordPress webshop pris. Alle, der ved bare en smule om digital markedsføring, ved nemlig, at hastighedsoptimering er en af de helt vigtige parametre i digital markedsføring.
Webshop priser – Klippekort
Med et klippekort er betaling til udviklingstimer afviklet på forhånd, så man ikke løbende (eksempelvis pr. måned) skal betale regninger. Klippekort er hensigtsmæssige som betaling, når man ved, at man inden for et relativt kort tidsrum kommer til at skulle bruge x antal udviklingstimer.
Hvis vi tager udgangspunkt i eksemplet fra timeprisen, og regner med at det tager ca. 25 timer at sætte en webshop op, så ville det faktisk bedst kunne betale sig at købe to klippekort (20 timer á 16.000 kr.) og supplere med timebetaling for resten (5 timer á 900 kr.). Så ville den samlede regning lyde på 20.500 kr. ex moms.
Der er dog ingen garanti for, at udviklingen rent faktisk kan nås på 25 timer, og derfor foretrækker de fleste faktisk at have ’peace of mind’ ved at betale den faste pris. Kunderne til klippekort er oftest folk, der skal vedligeholde deres webshop og ved, at de bruger 1-2 timer om måneden på løbende vedligehold af selve siden i form af forbedringer og mindre ændringer.
Webshop priser – Content
I vores eksempler med pris på webshop er det vigtigt at notere sig, at arbejdet består i teknisk udvikling og design og altså ikke omfatter selve content delen med tekst, foto og video eller den vigtige bagvedliggende søgeordsanalyse. Dog kan vi godt hjælpe med både SEO analyse og tekstforfatning, så det bliver en del af den samlede pakke.
Søgeordsanalysen er en fundamental del af den større marketingsindsats og bør tages i betragtning helt oppe på det overordnede, strategiske plan. Hvis I vil mindes om, hvor vigtig en søgeordsanalyse er og læse en hurtig gennemgang af emnet, anbefaler vi vores artikel Ultimativ Guide til Søgeordsanalyse 2023. Vores rådgivere indenfor SEO kan desuden bistå med udførelsen af selve analysen.
I er selvfølgelig altid velkomne til at skrive til os eller give os et kald på +45 42 800 768. Vi sidder klar ved telefonerne til at høre om, hvilken løsning der bedst passer til jeres behov.
En SEO tekstforfatter er anbefalelsesværdig, når det kommer til at skrive tekster til hjemmesider og webshops med blik på at optimere den vigtige ranking i søgeresultater. I artiklen Professionel SEO Tekstforfatter stiller vi skarpt på fordelene ved at benytte en copywriter, der skriver i ’SEO sprog’. Hvis I vil have en idé om priser på SEO tekst, så kan I læse om det her.
Hvad koster en webshop om måneden?
Når webshoppen er oppe at køre og fuldt funktionel melder en anden overvejelse sig: ”Hvad koster en webshop om måneden?” Ligesom i meget andet regnskab er der start- og driftsomkostninger. Der er forskellige løbende omkostninger forbundet med at have en webshop, og de vigtigste faste udgifter har vi nævnt nedenfor.
HVAD KOSTER EN WEBSHOP OM MÅNEDEN?
- Hosting fra 29 kr / måned.
- Abonnement til betalingsløsninger fra 1% per transaktion.
- Abonnement til økonomiprogrammer fra 150 kr / måned.
- Vedligehold, hastighedsoptimering og licenser fra 500 kr.
- Total fra 679 kr / måned.
Det vil sige, at man med en enkel webshop kan holde sine faste udgifter forbundet med webshoppen på under 1500 kr. En sådan relativ mindre udgift skal en seriøs virksomhed kunne bære, og den opvejes tifold af mulighederne ved nethandel. Udover de faste omkostninger nævnt ovenfor, er der andre som abonnement til lagerstyring, hvilket lidt større virksomheder vil vælge at benytte sig af.
Variable udgifter til mandetimer i forbindelse med kundeservice, ordre-forsendelser, papir til følgesedler og pakkeslips for bare at nævne nogle skal i teorien også medregnes i det fulde regnestykke over månedlig pris på webshop. Dog er det beløb, man i virksomheden i et vist omfang kender eller hurtigt kan regne sig frem til. Når man samler alle disse faste og variable udgifter, får man det fulde resultat af månedlig pris på webshop.
Det er ikke noget, vi har valgt at gå ind i her, da det mere handler om virksomhedsøkonomi og er meget individuelt firmaerne imellem. Vi har valgt at besvare spørgsmålet med resultatet af udgifter direkte forbundet til selve webshoppen.
Fremtidssikr din virksomhed
Ingen ved hvad fremtiden bringer, når det kommer til fysisk og online handel, og selvom fysiske butikker har mistet markedsandel, fortsætter de med at eksistere. Avancerede søgninger som ’voice search’ bliver almindelige ligesom det at handle på sociale medier – rådgivet af influencere.
Selvom platformene og teknologien er foranderlige er det dog stensikkert, at vi vil fortsætte med at shoppe på nettet, så hvis man er en virksomhed, der har en vare, der kan afsættes på nettet (hvilket de fleste jo har eller i så fald bør udvikle), så er det bare om at komme i gang med online handel.
Forhåbentlig kan I huske, hvordan vi åbnede denne samtale med at fortælle at det globale marked for e-handel i 2022 var på 5,7 billioner amerikanske dollars. Det er i 2023 estimeret til en total værdi af 6,3 billioner dollars, dvs. en årlig stigning på 10,4%. Den årlige stigning er spået til at fortsætte de følgende år. Tallene taler for sig selv!
Kom godt i gang på blot 10 minutter!
Vi har prøvet at svare fyldestgørende på spørgsmålet om ”Hvad koster det at starte en webshop?” Vores guide er en introduktion til overvejelserne om, hvorvidt e-handel er det næste rigtige skridt, og hvordan man kommer smartest i gang.
Som vi også allerede har nævnt, er en indledende snak om behovsafdækning vigtig tidligt i processen – også selv om man endnu ikke har taget den endelige beslutning om at starte med e-handel. Vi har altid tid til en uforpligtende samtale og glæder os til at hjælpe jer med at forstå jeres behov og mulighederne for at opfylde det.
Skriv til os allerede i dag eller ring til os på +45 42 800 768. Vi har hjulpet hundredvis af kunder i over 10 år, og vi glæder os til også at hjælpe dig.